یکشنبه, ۱۶ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

82613007_2822285481184937_2821137882419298304_o

فیروز: داکتران افغان عملیات پیوند گرده را موفقانه انجام دادند

21 January 2020

وزارت صحت عامه عرضه خدمات صحي اساسي و خدمات شفاخانه‌ای را در صدر وظایف خود قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری کشور، داکتر فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه که امروز سه شنبه در یک کنفرانس خبری در کابل، دستاوردهای پنج‌ساله این وزارت در راستای توسعه و بهبود دسترسی به خدمات صحی را گزارش می داد، افزود: برای نخستین بار بخش پیوند گرده در شفاخانه ملی و تخصصی محمدعلی جناح، با ظرفیت ۱۲ بستر ایجاد شده و تجهیزات طبی آن با هزینه ۴.۵ میلیون افغانی از بودجه انکشافی وزارت صحت عامه فراهم گردیده است.

وزیر صحت عامه گفت اولین عملیات پیوند گرده روی یک بیمار در شفاخانه ملی تخصصی محمد علی جناح در ۲۲جدی سال روان توسط داکتران افغان موفقانه صورت گرفته و اکنون وضعیت بیمار قناعت بخش است.

وزیر صحت عامه آموزش بیش از ۷۰۰۰ قابله و نرس را از دیگر فعالیت های عمده این وزارت عنوان کرد وگفت درحال حاضر در ۹۰ درصد مراکز صحی کشور حد اقل یک قابله نیز توظیف شده است.

او گفت شمار مراکز صحی در حال حاضر به ۳۵۰۰ مرکز افرایش یافته ودسترسی بیماران به خدمات اساسی از ۵۷ درصد به ۹۰ درصد بلند رفته است.

وزیر صحت عامه گفت که در گذشته شمار مراکز درمانی برای تداوی واقعات سوختگی محدود بود، اما اکنون این محدودیت رفع شده است.

او همچنان بهره برداری شفاخانه های جدید دولتی، ایجاد نخستین مرکز تشخیص بیماری سرطان، فعال سازی انستیتوت لابراتوار وتقویت خدمات کابل امبولانس وگسترش آن به چند ولایت را، از دیگر فعالیت های این وزارت در پنج سال اخیر دانست.

وزارت صحت عامه به هدف تامین صحت و سلامت شهروندان تلاش کرده است خدمات با کیفیت برای بیماران فراهم شود ومیزان مرگ ومیر مادران، نوزادان و اطفال در کشور کاهش یابد.

شفاخانه محمد علی جناح,فیروز الدین فیروز,قابله,کشورنیوز,نرس,وزیر صحت عامه