جمعه, ۷ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

326526293_3380216008972392_4780759053724293313_n

معاون دبیرکل سازمان ملل برای دیدار با سران طالبان به کندهار رفت

20 January 2023

معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در سفرش به کندهار با معاون والی آن ولایت دیدار کرده است.

سخنگوی والی طالبان در کندهار می‌گویند که امینه محمد در دیدار با معاون والی کندهار گفته که سازمان ملل مصمم به بهبود روابط طالبان با جامعۀ جهانی است.

به گزارش کشورنیوز، منابع می‌گویند که معاون دبیرکل سازمان ملل خواهان دیدار با ملاهبت‌الله رهبر طالبان بوده است. اما رهبر طالبان از دیدار با خانم محمد خودداری کرده است. همچنان، والی کندهار نیز حاضر به دیدار با مقام سازمان ملل متحد نشده است.

معاون دبیرکل سازمان ملل متحد از چند روز بدین‌سو در افغانستان حضور دارد. او بامقام‌های بلندپایۀ طالبان در کابل دیدار کرده و خواهان بازگشایی مکاتب و دانشگاه‌ها به روی زنان شده است.

خانم امینه محمد هدف سفرش به افغانستان را بررسی وضعیت از نزدیک و رسانیدن پیام جامعهٔ بین‌المللی مبنی بر آموزش و کار زنان به طالبان خوانده است.

وی گفته که ملل متحد و جامعهٔ بین‌المللی به تداوم تعامل خویش با افغانستان تمرکز ‌دارد.

در این حال، محمدسعید آل عیاس نماینده سازمان همکاری اسلامی در دیدار با وزیر خارجۀ طالبان در کابل گفته که یک هیأت بلندپایۀ سازمان کنفرانس اسلامی به زودی از کابل دیدار خواهد کرد.

در پی محدودیت طالبان بر زنان و دختران افغانستان، ملل متحد و سازمان کنفرانس اسلامی و شماری از کشورهای مسلمان تلاش برای متقاعدسازی طالبان را آغاز کرده‌اند. اما طالبان هنوز به درخواست‌های گستردۀ داخلی و جهانی پاسخ مثبت نداده‌اند.

طالبان در یک سال و هشت ماه حاکمیت بر افغانستان، زنان را از صحنۀ سیاسی و اجتماعی و آموزشی به طور کامل حذف کرده‌اند.

در پی بستن دانشگاه‌ها به روی دختران و توقف کار زنان در نهادهای خصوصی، نهادهای امدادرسانی جهانی اعلام کردند که خدمات شان را در افغانستان متوقف می‌سازند. بربنیاد گزارش‌ها، دست کم ۷۰ نهاد امدادرسان فعالیت‌های شان را به تعلیق در آورده‌اند. اما به تازگی دو نهاد جهانی اعلام کرد که فعالیت‌هایش را از سر گرفته است.

آموزش,افغانستان,دختران,زنان,سازمان ملل,سفر به کابل,طالبان,معاون دبیرکل سازمان ملل