جمعه, ۲۱ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

58383538_406519433462075_4194247035848753152_n

نتایج کابل اعلام شد/ نامزدان معترض: خوشحالیم که در جمع نمایندگان انتصابی نیستیم

15 May 2019

کمیسیون مستقل انتخابات ناوقت سه شنبه، نتایج نهایی انتخابات پارلمانی ولایت کابل را اعلام کرد.

 بر اساس آن‌چه کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کرده است، چهار نامزد برنده در فهرست ابتدایی حذف شده و به جای آن‌ها چهار چهره جدید به فهرست نهایی راه یافته‌اند.

اجمل گلاب، احمدضیا عظیمی شینوارزاده، محمدفرهاد صدیقی و سلیمه نیکبین از نامزدانی‌اند که در فهرست ابتدایی برنده اعلام شده بودند، اما در نتایج نهایی راه نیافته‌اند. به همین ترتیب، عبدالرازق استالفی، عرفان‌الله عرفان، محمدنعیم وردک و پروین درانی از کسانی‌اند که در فهرست ابتدایی برنده نبودند، اما در فهرست نهایی برنده اعلام شده‌اند. هم‌چنان تغییرات دیگری که در فهرست نهایی دیده می‌شود، تغییر در ترتیب نام‌ها در مقایسه با نتایج ابتدایی است که نشان می‌دهد، در آرای نامزدان حوزه انتخاباتی کابل در نتایج نهایی تغییرات آمده است.

کمیسیون مستقل انتخابات چهار ماه پیش در ۲۴ جدی سال گذشته نتایج ابتدایی انتخابات پارلمانی ولایت کابل را اعلام کرده بود.

بر اساس فهرست نهایی منتشر شده از سوی کمیسیون مستقل انتخابات، اجمل رحمانی، عبدالقیوم خیرخواه، خان آقارضایی، ملامحمدخان احمدی، فدامحمد الفت صالح، احمد جاوید جیحون، میرامان‌الله گذر، امیرگل شاهین، غلام‌حسین ناصری، رمضان بشردوست، سیدمحمد محمدی، الله گل مجاهد، خان‌محمد وردک، میرافغان صافی، نجیب‌الله ناصر، حبیب‌الرحمان سیاف، انورخان اوریاخیل، عبدالرازق استالفی، توفیق وحدت، زرگی حبیبی، محمدنعیم وردک، حفیظ‌الله جلیلی، عرفان‌الله عرفان، عبیدالله کلیمزی وردک، فاطمه نظری، نظیفه ذکی، شینکی کروخیل، مرسل نبی‌زاده، فوزیه ناصریار گلدره‌یی، روبینا جلالی، مریم سما، زهره نوروزی و پروین درانی بلندترین آرای حوزه انتخاباتی کابل را به دست آورده‌اند و به این ترتیب به مجلس نماینده‌گان راه یافته‌اند.

گفتنی است که آن‌چه به عنوان نتایج نهایی منتشر شده است، بر اساس ۸۸ تا ۹۰ درصد کل آرای حوزه انتخاباتی کابل است. کمیسیون شکایات انتخاباتی در جریان روند رسیده‌گی به شکایات و بررسی اعتراضات در پیوند به نتایج ابتدایی کابل اعلام کرده بود که حدود ۱۲ درصد آرای این حوزه انتخاباتی ناپدیده شده و این کمیسیون نتواسته است به آن دست‌رسی پیدا کند.

بر اساس جدول زمان‌بندی کمیسیون مستقل انتخابات قرار بود نتایج ابتدایی حوزه کابل هم‌زمان با نتایج ابتدایی سایر حوزه‌های انتخاباتی در ۱۹ عقرب اعلام شود. افزون بر این قرار بود نتایج نهایی انتخابات پارلمانی تمامی حوزه‌های انتخاباتی در ۲۴ جدی سال گذشته خورشیدی اعلام شود، اما کمیسیون مستقل انتخابات این نتایج را با چهار ماه تأخیر از تاریخ ذکر شده، اعلام کرده است.

واکنش‌های نمایندگان محذوف

سلیمه نیکبین، نامزد اقلیت اسماعیله در حوزۀ کابل که در نتایج ابتدایی بنده بود، در واکنش به حذف نامش از فهرست نامزدان پیروز می‌گوید که این نتایج به هیچ وجه عادلانه و قابل پذیرش برای شهروندان کابل و خصوصن برای اقلیت قومی و مذهبی جامعه‌ی اسماعیلی نیست. در اعلام نتایج انتخابات پارلمانی حوزۀ کابل تقلب و دستبرد فوق‌العاده به آرای پاک شهروندان کابل صورت گرفته‌است. چنانچه طبق گفته‌های کمیشنران کمیسون شکایات انتخاباتی من در این کمیسون در جمع برنده‌شده‌گان نتایج نهایی بوده‌ام و پاک‌ترین آرا نیز از من بوده‌است. اما متاسفانه در کمیسون مستقل انتخابات به آرای من دستبرد و معامله صورت گرفته‌ و از جمع برنده‌شده‌گان وکلای حوزه‌ی کابل حذف شده‌ام.

او می‌گوید که من یک بار دیگر نیز از شهروندان کابل از بابت اعتماد و رای پاک شان عمیقن اظهار قدردانی و سپاسگزاری می‌کنم و به همه‌ی مردم متدین کابل این اطمنان را می‌دهم، که در حد توان و تا مرحله‌یی که ممکن است از تک تک رای شما دفاع نموده و برای تحقق آرمان‌های عدالت اجتماعی شما بی‌دریغ مبارزه می‌کنم. امیدوارم دادخواهی من نتیجه‌ی مثبت بدهد.

خوشحالم که جز انتصاب شده‌ها نیستم

داوود ناجی، از دیگر نامزدان ناکام گفت که اگر فهرست واقعی اعلام می‌شد، نتیجه این بود که به جز هفت یا هشت نفر از آقایان و سه نفر از خانم‌ها که رای واقعی داشتند، بقیه برنده نبودند. به همین دلیل روند اعلام نتیجه به‌گونه‌یی اتفاق افتاد که اول‌تر از همه خود کمیشنران و بعد همه کابلی‌ها را شوکه کرد.

او گفت، فهرست اعلام شده، نتیجه واقعی آرای مردم نیست. متاسفانه کمیسیون‌ها نتوانستند، اعتماد و اعتبار را به این نهاد ملی، برگردانند. بدون شک تغییرات در این حد، در زمان کمیشنران سابق نیز بعید نبود.

از اینکه عدالت تامین نشد، از اینکه حکومت و کمیسیون پاس مردمی را که در خطرناک‌ترین شهر جهان با قبول خطر مرگ، به پای صندوق‌های رای رفتند، ندانست عمیقا ناراحت و خشمگینم.

او در برگۀ فیسبوکش نوشت: راهی را که آغاز کرده بودیم، با افتخار و سربلندی آمدیم و خوش‌حالم که جز انتصاب شده‌ها نیستم. خوش‌حالم که رای‌دهندگان و مردم می‌دانند که پذیرش این شکست تلخ برای من پذیرفتنی‌تر از شکستن اصول و تعهداتی است که از آغاز جنبش تبسم تاکنون، داشته‌ام. بقول معروف “زمستان رفتنی است، اما روسیاهی ذغال ابدی.” خوش‌حالم که مردم می‌دانند رای داشتم، کاندیداها می‌دانند که تقلب نکردم و همه می‌دانند، که معامله نکردم.

 

نتایج کابل، چهار ما تأخیر، تقلب، کمیسیون جدید، نامزدان معترض، ارگ، کمیشنران، تحلیف در ارگ