جمعه, ۷ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

130565283_3514314198644797_5404338103651929404_n

نقشه راه مبارزه با کرونا تطبیق شود

09 December 2020

جلسه‌یی به منظور مدیریت موج دوم کرونا در ارگ برگزار شد. در

در این جلسه، بعد از ارزیابی‌های همه جانبه از سوی رییس‌جمهور، تصمیم اتخاذ گردید که هر یکشنبه و چهارشنبه، جلسات تصمیم گیری برگزار گردد و در روشنایی پیشنهادات وزارت صحت عامه و تصامیم حکومت، نقشه راه مبارزه با کرونا تطبیق شود.

محمد جواد عثمانی وزیر صحت عامه، پیشنهادات خویش را در رابطه به ارتقای ظرفیت سیستم صحی به هدف جلوگیری از انتشار موج دوم ویروس کرونا، وضع محدودیت های مشخص و بلندبردن آگاهی عامه، مطرح کرد.

همچنان وزیر صحت عامه پیشنهادات خویش را در رابطه به فعال سازی صد بستر کوید ۱۹ در شفاخانۀ محمد علی جناح، معاش تشویقی به کارکنان واردها و لابراتوارهای بخش کوید ۱۹ شفاخانه ها، تقویت سیستم سرویلانس(ردیابی تماس ها)، ایجاد سیستم آنلاین برای معاینات لابراتواری مسافران، فراهم آوری منابع به تیم های مراقبت خانگی و سروی ملی، به جلسه ارائه کرد.

وزیر صحت عامه گفت که ادارات مربوطه در تطبیق فیصله کابینه برای متوقف ساختن فعالیت های سالون های عروسی اقدام نمایند و همچنان در هفتۀ ۴۸ حوض های آب بازی، کلپ های ورزشی، مراسم فاتحه خوانی و اشتراک تماشاچیان در مسابقات؛ در هفتۀ ۴۹ کار از خانه برای ۵۰ در صد مامورین دولتی و غیردولتی تجویز گردد و استفاده ماسک در فروشگاه ها، بانک‌ها، بس های شهری اجباری شود. همچنان در هفته ۵۰ استفاده از بس ها و وسایط نقلیه شهری که ظرفیت آن بالاتر از پنج مسافر باشد، فعالیت شان برای یک ماه متوقف گردد.

محمد جواد عثمانی همچنان پیشنهاد کرد که وزارت های ارشاد، حج و اوقاف، زراعت، آبیاری و مالداری، اطلاعات و فرهنگ، معارف، انکشاف دهات، تحصیلات عالی، اداره سره میاشت، اداره هوانوردی ملکی، شاروالی و رادیو تلویزیون ملی به منظور مدیریت موج دوم ویروس کرونا سطح آگاهی عامه را بلند ببرند و نقش موثر خویش را در هماهنگی با وزارت صحت عامه، ایفا نمایند.

رئیس جمهور غنی پس از استماع پیشنهادات متذکره، گفت که این پیشنهادات در دو مرحله تطبیق گردد. اول باید به منظور جلوگیری از بحران اجتماعی و صحی، ظرفیت نهادهای صحی به گونۀ عیار شوند که با هر موج احتمالی مبارزه و به آن رسیدگی بتوانند.

رئیس جمهور با تاکید بر هماهنگی با نهادهای بین المللی،  پیشنهاد وزارت صحت عامه  در مورد معاش تشویقی برای کارکنان شفاخانه های محمد علی جناح و افغان جاپان را که در خط اول مبارزه با کرونا قرار دارند، پذیرفت و گفت که در این مورد ضمن در نظر گرفتن معیارهای واضح،  باید پلان های منظم وجود داشته باشد.

 رئیس جمهور گفت که هویت کارکنانی که در خط اول مبارزه با کرونا کار کرده اند، باید در ویب سایت ها منتشر شود و بسته های منظم تشویقی برای آنان اهدا گردد. وی افزود که ضرورت شفاخانه ها دقیق سنجیده شود و اداره حمایوی، انکشافی و عملیاتی ریاست جمهوری در این مورد و خصوصاً در بخش آکسیجن کار نماید.

جلسه همچنان ضمن پذیرفتن پیشنهادات متذکره به شمول سروی، اجباری ساختن ماسک و ایجاد سیستم آنلاین در شفاخانه ها، فیصله کرد که بخاطر نظافت و همچنان حفظ و مراقبت باید راه حل های مناسب جستجو گردد.

به وزارت حج و اوقاف هدایت داده شد که از طریق مساجد در خطبه های روز جمعه، در مورد جدی گرفتن موج دوم ویروس کرونا، به مردم معلومات دهند.

به همین ترتیب جلسه به اداره مستقل ارگان های محل وظیفه سپرد تا معیارهای پیشنهاد شدۀ محدودیت در ۴۸ و ۴۹ هفته را در ولایات تطبیق نمایند.

ارگ,جواد عثمانی,شفاخانه ها,غنی,کرونا