یکشنبه, ۳۰ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

The casket of the late Sen. Robert Byrd, D-WV, lies in repose in the Senate chamber of the US Capitol In Washington, July 1, 2010. Senator Byrd, who died June 28 at the age of 92, served in the US Senate for 51 years, and is the first Senator to lie in repose in the Senate chamber since 1959. AFP PHOTO/POOL/Stephen Crowley (Photo credit should read Stephen CROWLEY/AFP/Getty Images)

هفتادوپنج عضو کنگرۀ امریکا: صدای زنان افغان را بشنوید

08 June 2019

هفتاد و پنچ تن از اعضای کانگرس ایالات متحده با ارسال نامه‌یی به وزیر خارجه امریکا خواستار حفظ دستاوردهای زنان افغانستان در مذاکرات صلح با طالبان شده‌اند.

اعضای کانگرس امریکا که شامل جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها اند، در کنار حفظ دست‌آوردهای ۱۸ سال گذشته، در این نامه تاکید کرده‌اند که باید در گفتگوهای صلح با طالبان صدای زنان افغان شنیده شود.

اعضای کانگرس امریکا یک نسخه از این نامه را هم به زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژه ایالات متحده در امور مصالحه افغانستان فرستاده‌اند.

آنان در این نامه گفته اند: “در مذاکرات میان هیات گفت‌وگوکنندۀ ایالات متحده با طالبان که در ماه‌های فبروری و می ۲۰۱۹ در قطر صورت گرفت، از زنان افغان نمایندگی نشد. ضروری است که صدای زنان نه تنها در مورد حقوق شان، بلکه درباره آینده کشورشان شنیده شود.”

در بخشی از این نامه همچنان آمده است: “ما از وزارت خارجه (امریکا) می‌خواهیم که از موقف زنان افغان در مذاکرات صلح و دست‌آوردهایی که در این راستا در سال‌های گذشته با مشکلات زیادی بدست آمده، حفاظت کند.”

اعضای کانگرس امریکا، حضور دست‌کم ۶۰ هزار زن در بخش تعلیم و تربیه، فعالیت کم از کم ده‌ هزار زن در بخش صحت در سراسر افغانستان و فراهم شدن زمینه کار برای نزدک به هشتاد هزار نفر توسط زنان تجارت پیشه را از دستاوردهای مهم زنان افغان در هجده سال گذشته عنوان کرده اند.

نگرانی از حضور کمرنگ زنان در روند مذاکرات صلح، در میان اجتماعات زنان در افغانستان نیز وجود داشته است.

 

زنان افغان، مذاکرات صلح، طالبان، خلیل زاد، قطر، امریکا،