دوشنبه, ۱۷ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

77287432_2611119225649596_8077362947103391744_o

هواداران ثبات و همگرایی: بساط تقلب‌کاران را جمع می‌کنیم

29 November 2019

تیم ثبات و همگرایی، امروز(جمعه 8 قوس) در یک راه‌پیمایی سراسری در کابل، از جامعۀ جهانی خواست که وضعیت ناهنجار افغانستان را درک کند و نگذارند که کشور به گذشتۀ تاریک برگردد.

به گزارش خبرگزاری کشور، رهبران ثبات و همگرایی در این گردهمایی هشدار دادند که تن به تقلب و مشارکت با حکومت تقلبی نخواهند داد.

این گردهمایی ساعت 9 بامداد آغاز شد و تا 2 بعد از ظهر در میدان «فوارۀ آب» ادامه یافت.

رهبران ثبات و همگرایی در قطعنامه‌یی اعلام کردند: به دلیل دست‌کاری و جعل مکرر در آرا و ارادۀ مردم، انتخابات و روند مردم‌سالاری در افغانستان به مرحلۀ حساس رسیده است. افغان‌ها هربار با شجاعت و وطن‌دوستی، به‌پای صندوق‌های رأی می‌روند تا دولتی مبنی بر ارادۀ شهروندان و باورمند به افغانستان یکپارچه و ارزش‌های ملی و متعهد به اصلاحات و تغییر در سرنوشت ملت، روی کار آید، اما هربار عده‌یی با تقلب، جعل و فساد، ارادۀ ملت بزرگ افغانستان را به بازی می‌گیرند.

در این قطعنامه آمده است: مردم افغانستان در شش میزان ١٣٩٨، با قبول خطر مرگ و قربانی به پای صندوق‌های رأی رفتند؛ اما چهره‌های خاین به دموکراسی، باردیگر تلاش کردند به تحریف آرای شهروندان بپردازند و حکومت برخاسته از جعل و تزویر را روی کار آورند

رهبران ثبات و همگرایی گفتند که مردم افغانستان این‌بار اجازه نخواهند داد دولت برخاسته‌از تقلب برسرنوشت‌شان حاکم گردد و چراغ انتخابات و مردم‌سالاری را برای همیشه در سرزمین ما خاموش گرداند. تیم تقلب، کمیسیون انتخابات و جامعۀ بین‌المللی نباید صدای حق‌طلبانۀ ملت افغانستان را دست‌کم بگیرند. به مردم افغانستان اطمینان می‌دهیم که تا با تمام توان از آراء و حقوق آنان دفاع خواهیم کرد و به مشارکت در نظام آلوده با جعل‌وتزویر روی نخواهیم آورد.

در قطعنامه آمده است: کمیسیون مستقل انتخابات، باید به مسیر قانون، طرزالعمل‌ها و لوایح نافذ انتخاباتی برگردد و به جای تمکین به خواست‌ها و مطالبات یک تیم انتخاباتی، صدای ملت افغانستان را بشنود. کمیسیون انتخابات باید فوراً ٣٠٠ هزار رأی غیربایومتریک و جعلی را از دور خارج سازد و استقلالیت و بی‌طرفی‌اش را در روند انتخابات ثابت کند. در غیرآن، مسوولیت بحران سیاسی- انتخاباتی و پیامدهای آن، به اعضای کمیسیون انتخابات برمی‌گردد.

بر بنیاد اعلامیه ثبات و همگرایی، جامعۀ بین‌المللی با درک اوضاع ناهنجار و بحرانی کنونی، باید در جهت برگشت پروسۀ انتخابات به مسیر قانونی و اصولی تلاش نماید. همکاران بین‌المللی، نباید اجازه بدهند که افغانستان به گذشتۀ تاریکِ نظام‌های غیرمردمی برگردد. انتخابات ۲۰۱۹، خط فاصل میان دیکتاتوری و مردم‌سالاری است.

در قطعنامۀ ثبات و همگرایی آمده است: نیروهای امنیتی، فرزندان، برادران و خواهران ما هستند. توقع ما از آن‎ها همکاری در جهت تحقق عدالت، پیروزی حق بر باطل و تضمین آیندۀ روشن برای فرزندان ما است. نیروهای امنیتی در اعتراضات و راه‌پیمایی‌های عدالت‌خواهانۀ مردم افغانستان با بی‌طرفی، امانت‌داری و وطن‌دوستی همیشگی‌شان برخورد کنند و امنیت معترضان را تأمین و تضمین نمایند.

آنان هشدار دادند که اگر کمیسیون انتخابات و نهادهای ذیدخل، به خواست‌ها و مطالبات مشروع و قانونی تیم ثبات و همگرایی و مردم افغانستان پاسخ ندهند، ما از تمام گزینه‌های مشروع، صلح‌آمیز و مردمی برای به کرسی نشاندن رأی و ارادۀ واقعی مردم کار خواهیم گرفت و بساط تقلب‌کاران را جمع خواهیم کرد.

اعتراض جمعه,راه پیمایی ثبات و همگرایی,فواره آب,قطعنامه,کابل