یکشنبه, ۳۰ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

62466281_1131598320377623_4459863679042584576_n

واکنش‌ها به درگذشت محقق کابلی

11 June 2019

آیت‌الله قربان‌علی محقق کابلی، از مراجع تقلید اهل تشیع افغانستان در سن ۹۱ سالگی در ایران وفات کرد.

به گزارش خبرگزاری کشور، عبدالله عبدالله، رییس اجرایی، در پیامی گفت که آیت‌الله محقق کابلی یکی از شخصیت‌های تاثیرگذار و از علمای اعلم کشور ما بود. تلاش‌های خستگی‌ناپذیر او در راستای گسترش آموزه‌های اسلامی و ترویج فرهنگ دین ناب محمدی، درخور ستایش و قدردانی است.

رییس اجرایی با بیان این‌که محقق کابلی شخصیت عالم، فروتن و مردم دوست بود، گفت که او عمر پربارش را صرف وحدت و همدلی میان جوامع بشری و اسلامی نموده و در این راستا گام متقن و اساسی برداشته است. شادروان آیت الله کابلی در پیروزی جهاد مردم افغانستان در کنار سایر مجاهدمردان و مبارزین آزادی‌بخش کشور سهم بارز و برجسته داشت.

سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری گفت که درگذشت محقق کابلی، بی‌گمان برای مسلمانان جهان، حوزه‌های علمیه، مراکز دینی و فرهنگی، جهان تشیع و به خصوص شیعیان افغانستان مصیبت جانکاه و یک ضایعه‌ای جبران ناپذیر است.

او گفت که حضرت‌آیت الله العظمی محقق کابلی به عنوان نخستین مرجع تقلید دینی در بین شیعیان و هزاره‌های افغانستان در راستای وحدت و همدلی بین مسلمانان جهان از جمله مردم مسلمان افغانستان همواره سعی داشت و اقدامات ارزشمندی را نیز را در این زمینه انجام داد.

محقق کابلی در تابستان سال ۱۳۰۷ خورشیدی در ولایت پروان دیده به جهان گشود. تحصیلات ابتدایی را در زادگاهش فرا گرفت و دوره عالی را در کابل ادامه داد.

آیت الله کابلی برای ادامۀ تحصیل در سال ۱۳۲۲ خورشیدی روانه نجفِ اشرف شد و دورۀ عالی علمی را نزد استادانی چون سیدعبدالعلی سبزواری، شیخ کاظم تبریزی و امام خمینی فرا گرفت.

وی در سال ۱۳۵۱ خورشیدی پس از بیست سال تحصیل و کسب درجه اجتهاد به افغانستان و کابل بازگشت و به تبلیغ دین پرداخت.

او پیشینه جهادی نیز داشته است و پس از پیروزی مجاهدین در سال ۱۳۷۱ دو باره به افغانستان بازگشت و یک سال در کابل ماند و سپس به ایران رفت و با پذیرش مرجعیت، تدریس خارج فقه را در حوزه علمیه قم پی‌گرفت.

فوت محقق کابلی، مرجع شیعیان افغانستان، واکنش ها به مرگ عالم روحانی، کشور نیوز