جمعه, ۷ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

First

واکنش شدید کرزی به اظهارات شهباز شریف: افغانستان قربانی تروریزم و پاکستان پناه‌گاه تروریستان است

24 September 2022

حامد کرزی رییس‌جمهور سابق افغانستان، اظهارات شهباز شریف نخست‌وزیر پاکستان در مجمع عمومی سازمان ملل متحد را غیرواقعی خواند و گفت که افغانستان قربانی تروریزم و پاکستان پناه‌گاه تروریستان می‌باشد.

به گزارش خبرگزاری کشور، حامد کرزی امروز با نشر اعلامیه‌یی گفت که پاکستان از تروریستان علیه افغانستان استفاده می‌کند.

شهباز شریف نخست‌وزیر پاکستان در هفتادوهفتمین نشست عمومی سازمان ملل متحد گفت که افغانستان به پایگاه تروریزم تبدیل شده و فعالیت گروه‌هایی مثل داعش، القاعده و تحریک طالبان پاکستان در این کشور افزایش یافته است.

اما رییس‌جمهور سابق افغانستان از اسلام‌آباد خواست که از اظهارات سوء علیه افغانستان خودداری کند و به عنوان یک همسایه، به دنبال روابط متمدانه با این کشور باشد.

طالبان نیز در اعلامیه‌ای نگرانی امریکا و پاکستان از وضعیت افغانستان را بی‌بنیاد خوانده است.

وزارت خارجۀ طالبان در اعلامیه‌ای گفته است که این اظهارات و معلومات نادرست ناشی از جایگاه خالی افغانستان در مجمع عمومی سازمان ملل متحده است. طالبان گفته‌اند که اگر چوکی افغانستان در این نشست وجود می‌داشت، معلومات واقعی با جهان شریک می‌گردید.

طالبان گفته‌اند که از خاک افغانستان تهدیدی علیه هیچ کشوری نیست و هیچ گروهی در این کشور فعالیت ندارد.

وزارت خارجۀ طالبان گفته که به جای اظهارات و اعلامیه‌های بی بنیاد، بهتر است با امارت اسلامی تعامل و همکاری صورت گیرد و نگرانی‌ها مستقیم مطرح گردد.

پاکستان تاهنوز به اظهارات حامد کرزی و موضع پاکستان واکنش نشان نداده است.

اظهارات کرزی در برابر پاکستان تازه نیست. او در دورۀ زمام‌داری‌اش، به تکرار پاکستان را متهم به حمایت از تروریستان کرده است. 

افغانستان,پاکستان,تروریستان,شهباز شریف,کرزی,مقر سازمان ملل