یکشنبه, ۲۳ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

53701926_2143216789106511_4030682608064004096_o

وزیر خارجۀ آلمان: حقوق زنان، آزادی بیان و حقوق بشر نباید قربانی صلح شود

11 March 2019

هایکو ماس وزیر امورخارجه آلمان در دیدار با رهبران حکومت اعلام کرده است که کشورش آمادۀ میزبانی از گفت‌وگوهای صلح افغانستان است.

آقای ماس امروز (دوشنبه، 20 حوت) در دیدار از کابل گفت که کشورش همچنان متعهد به همکاری با افغانستان می‌باشد.

هایکو ماس در کنفرانس خبری با وزیر خارجۀ افغانستان گفت کشورش از پیش‌رفت‌های به دست آمده در افغانستان راضی است و امیدوار است انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان در موعد مقرر برگزار گردد و روند دموکراتیک قوام یابد.

وزیر امورخارجه آلمان همچنان حمایت و پشتیبانی کشور خود را از مذاکرات صلح در افغانستان اعلان کرد،‌ اما تأکید نمود که دستاوردهای سالیان اخیر به ویژه حقوق زنان، آزادی رسانه‌ها و حقوق بشر نباید قربانی مذاکرات صلح گردد.

 آقای هایکو ماس همچنان تأکید نمود که مذاکرات صلح وقتی نتیجه می‌دهد که طالبان با حکومت افغانستان وارد مذاکرات جدی و رو در رو گردد.

وزیر خارجه آلمان در صحبت‌های خود آمادگی کشورش را برای میزبانی مذاکرات صلح در صورت در خواست حکومت افغانستان تکرار کرد.

براساس خبرنامۀ ارگ، رییس ‌جمهورغنی ضمن خوش آمدید به وزیر امور خارجۀ آلمان، به نمایندگی از حکومت و مردم افغانستان، از کمک های آن کشور با افغانستان از نشست بن اول و قبل از آن که با کشور ما مناسبات نیک و حسنه داشته است، تشکر کرد.

وی همچنان از همکاری آلمان در پروژه های انکشافی، آموزش نیروهای پولیس ملی و نقش نیروهای آن کشور در چوکات ماموریت حمایت قاطع ابراز امتنان نمود.

رئیس جمهور کشور افزود که برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، شورای ولایتی و شورای ولسوالی ها از اولویت های حکومت و مردم افغانستان است و در زمان تعیین شدۀ آن برگزار می شوند.

رییس جمهور غنی گفت که لویه جرگه مشورتی صلح برای انسجام اجماع ملی در مورد صلح می باشد که به زودی برگزار می گردد و حکومت و مردم افغانستان تلاش های خویش را با تدبیر برای تحقق صلح پایدار، ادامه می دهند.

همچنان، در دیدار جداگانه، رییس اجرایی افغانستان، آلمان را از دوستان و متحدان نزدیک افغانستان خواند و روابط میان دو کشور را تاریخی و دیرینه عنوان کرد و از نقش برجسته و سازندۀ آن در تحولات مثبت کشور به نیکی یاد نمود. رییس اجرایی در ادامه صحبت‌های خود خواهان ادامه همکاری میان دو کشور گردید.

رییس اجرایی گفت: حکومت افغانستان از مذاکرات صلح استقبال می‌کند و یکی از محورهای تلاش‌های فعلی آغاز مذاکرات میان حکومت افغانستان و طالبان می‌باشد. رییس اجرایی همچنان علاوه نمود که دستاوردهای سالیان اخیر از جمله حقوق بشر، نظام جمهوری و انتخابات از اصولی اند که نمی‌توان از آن‌ها در تلاش‌ها برای دست یافتن به صلح عدول کرد.

رییس اجرایی همچنان در صحبت‌های خود تعهد حکومت را برای برگزاری یک انتخابات آزاد و با اعتبار در موعد معین آن ابراز داشت و برگزاری انتخابات آزاد و شفاف را پایۀ ثبات و استقرار خواند.

در این نشست همچنان دو طرف در باره روابط منطقه‌یی و بین‌المللی افغانستان و آخرین تحولات سیاسی-امنیتی در کشور به بحث و تبادل نظر پرداختند.