یکشنبه, ۱۶ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

1

کابلوف: پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان جنگ از سرگرفته نخواهد شد

23 March 2019

ضمیر کابلوف نماینده رییس‌جمهور روسیه در افغانستان می‌گوید که پس از خروج نیروهای خارجی جنگ در افغانستان از سرگرفته نخواهد شد و آتش بس بوجود خواهد آمد.
به گزارش کشور نیوز به نقل از خبرگزاری تاس، آقای کابلوف که در میان نماینده‌گان آمریکا و چین در واشنگتن سخن میزد گفته است که در ده‌های گذشته هراس وجود داشت گویا اینکه اگر نیروهای آمریکایی افغانستان را ترک نمایند، خلاء قدرت به وجود خواهد آمد، جنگ شعله ور خواهد شد و نظام سقوط خواهد کرد، اما حقیقت امروز این است که پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان هیچ اتفاق‌ بدی در افغانستان رخ نخواهد داد و جنگ دوباره از سرگرفته نخواهد شد.
آقای کابلوف همچنان افزوده است که، روند توافقات بین الافغانی در آینده آغاز خواهد شد، روندی که در آن جنگ جای نخواهد داشت. ما منحیث مشارکت کننده خارجی جهت اشتراک در روند بین الافغانی دست کمک دراز خواهیم کرد.
آقای کابلوف تصریح کرد، افغان‌ها فرصت دارند تا خودشان مشکلات پیش آمده را حل کنند، ما هیچ مداخله‌یی در روند بین الافغانی نخواهیم داشت، مگر اینکه به خواست آنها باشد.
ما خواستار تشکیل حکومت دیموکراتیک ( آزادیخواه) در افغانستان هستیم، حکومتی که با تشکیل آن جنگ 18 ساله این کشور پایان یابد و هر فرد افغان خود را در آن حکومت بیبینند.
آقای کابلوف خطاب به مقامات آمریکایی گفته است که پایگاه‌های نظامی آمریکا در افغانستان که نمی‌تواند تروریسم را شکست دهد، چی معنی دارد؟ پایگاه‌های که پس از این نیاز نی‌ست علیه طالبان و گروه تروریستی داعش مبارزه نمایند.
“آمریکایی‌ها این را میدانند و من برای شان مستقیم گفتم که توضیحات شان بسیار جدی نی‌ست، ما در باره مبارزه با تروریسم شنیده‌ایم، اما همه ما میدانیم که وضعیت از چه قرار است، آمریکا میخواهد که با حضور نظامی‌اش در افغانستان اعمال نفوذ از روسیه تا چین، ایران، پاکستان و بیشتر از آن داشته باشد.
در بیش از 4 سال گذشته تحرکات طالبان چشمگیر بوده است و در حال حاضر در حدود 60 فیصد خاک افغانستان تحت حاکمیت طالبان قرار دارد.

افغانستان,جنگ,طالبان