جمعه, ۷ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

1

کابل به ظریف: ایران اندیشۀ ملاعمری دارد

10 January 2019

ریاست جمهوری افغانستان به اظهارات وزیر خارجۀ ایران دربارۀ طالبان واکنش نشان داد و مقامات ایرانی را به سخنگویی طالبان متهم کرد.

شاه‌حسین مرتضوی، معاون سخنگوی ریاست جمهوری امروز نوشت که مقامات وزارت خارجه ايران اين روزها در نقش سخنگويان طالبان عمل مي‌كنند.

جواد ظریف وزیر خارجۀ ایران در دهلی جدید گفت که تصور آیندۀ افغانستان بدون مشارکت طالبان در قدرت ناممکن است.

اما ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که اگر كشور همسايه معتقد به گفت‌وگو و راه حل مي‌باشند، چرا راه گفت‌وگو را با گروه‌هاي مخالف داخلي خود از جمله مجاهدين خلق بسته است؟ چرا به مشكل سياسي داخلي خود كه سال‌ها ايران را به بحران برده است از راه گفت‌وگو اقدام نمي‌كند؟ آيا بهتر نبود به جاي شنيدن صداي طالبان صداي مخالفان سياسي مانند ميرحسين موسوي يا كروبي شنيده مي‌شد؟

مرتضوی گفت: «ايران از يك افغانستان دموكراتيك كه در آن آزادي بيان و حقوق مدني و شهروندي تضمين شده باشد به شدت نگران است. هم اكنون ٣٥٠ نويسنده و خبرنگار در ايران زنداني است. رسانه‌اي آزاد وجود ندارد. براي انتخابات بايد از فلتر جنتي عبور كرد. اقليت‌های مذهبي و قومي به شدت سركوب مي‌شوند. مردم ايران بارها از پيشرفت در افغانستان ياد كرده اند. دولت ايران در هراس است كه آزادي‌هاي موجود در افغانستان به الگو براي ايران بدل نشود. به همين دليل ايران طرفدار انديشه‌هاي ملاعمر در افغانستان است.»

اخیرا ایران مذاکراتی را با طالبان انجام داده است. به تازه‌گی هیأت مذاکره‌کنندۀ طالبان از ایران دیدار کرد. دبیر شورای امنیت ملی ایران و عباس عراقچی معاون وزارت خارجۀ این کشور، با حضور در کابل از تماس‌های کشورشان با طالبان معلومات دادند. اما اظهارات تازۀ جواد ظریف، روابط کابل- تهران را برهم زد.

وزیر امور خارجه ایران می‌گوید که طالبان باید در آینده افغانستان نقش داشته باشنید.

‎آقای ظریف یک مصاحبه تلویزیونی گفت: «فکر می‌کنم آینده افغانستان بدون هیچ نقشی برای طالبان غیرممکن خواهد بود.» با این حال وی تاکید کرد که طالبان «نباید نقش غالبی در این کشور بازی کنند».

ایران و طالبان در سال‌های دهه ۹۰ میلادی و به‌ویژه پس از حمله به کنسولگری ایران در مزارشریف به دشمنان قسم خورده یکدیگر بدل شدند. با این حال در سال‌های اخیر روابط دو طرف سردی گذشته را ندارد.

‎آقای ظریف درباره سطح ارتباط ایران با امارت اسلامی افغانستان گفت: «ایران با طالبان مناسبات هوشمندانه‌ای دارد، چون ما به تامین امنیت مرزهایمان که در کنترل این گروه است، نیاز داریم».

ایران,ملا عمر