چهارشنبه, ۲۶ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

80232214_2747929721953847_915395944688648192_o

۶.۵ میلیون نفر از جمعیت کشور در مهاجرت قرار دارند

18 December 2019

وزارت امور مهاجرین وعودت کنندگان، از روز بین المللی مهاجرین، طی نشستی با حضور مقام های دولتی و نمایندگان موسسات ملی وبین المللی، در مرکز اطلاعات ورسانه های حکومت بزرگداشت نمود.

در پیام محمد اشرف غنی، رییس جمهوری اسلامی افغانستان که در این نشست قرائت شد از سازمان ملل متحد و تمامی کشورها واداراتی که برای رفع مشکلات مهاجرین افغان همکاری می کنند، سپاسگزاری صورت گرفت.
در پیام رییس جمهور همچنان آمده است که به موضوع مهاجرین تنها به عنوان یک مسأله سکتوری نه بلکه به حیث یک مشکل ملی دیده شود وادارات واقشار مختلف جامعه باید در راستای کاهش مشکلات خانواده های مهاجرین وبیجاشده گان داخلی در حد توان شان سهم بگیرند.

سید حسین عالمی بلخی، وزیر امور مهاجرین وعودت کنندگان گفت با وصف اینکه تشویق به عودت داوطلبانه از اولویت های اصلی دولت است، شمار مجموعی بازگشت کننده گان در هجده سال گذشته، به بیش از ۱۰ میلیون و۱۶۳ هزار نفر می رسد.
او همچنان مجموع بازگشت کنندگان در ۵ سال گذشته را ۴ میلیون نفر عنوان کرد وگفت هنوزهم بیش از ۶.۵ میلیون نفر از جمعیت کشور در مهاجرت قرار دارند که بیشتر آنان در کشورهای ایران وپاکستان بسر می برند.
وزیر امور مهاجرین وعودت کنندگان، نهایی ساختن پالیسی جامع مهاجرت، تصویب پلان پسا صلح- با توجه به مذاکرات جاری صلح در کشور- وطی مراحل نهایی قانون پناهندگی افغانستان را، از برنامه عمده کاری سال ۲۰۲۰ این وزارت عنوان نمود.
بلخی با سپاسگزاری از موسسات بین المللی وانجوهای ملی وبین المللی به خاطر کمک رسانی شان به عودت کنندگان وبیجاشده گان از آنان خواست برای موثریت بیشتر کار باید در تفاهم ومشوره وهمکاری بیشتر با ادارات افغانستان به خصوص وزارت امور مهاجرین باشند واولویت کاری شان را در این عرصه در مشورت با این وزارت انتخاب نمایند.

سارا کرگس، معاون وسرپرست سازمان بین المللی مهاجرت در افغانستان در این نشست با اعلام حمایت وادامه همکاری های این سازمان با دولت ومردم افغانستان در زمینه مهاجرین وعودت کنندگان ابراز امیدواری نمود که کشورهای میزبان مهاجرین وپناهنده گان افغان به ویژه ایران وپاکستان همچنان پذیرای افغان ها باشند تا این کشور به صلح وثبات دایمی برسد.

براساس آمار سازمان بین المللی مهاجرت در حال حاضر شمار مهاجرین در سراسر جهان به ۲۷۲ میلیون نفر می رسند که ۳.۵ درصد مردم دنیا را تشکیل می دهند.
بیست ونهم قوس برابر با ۱۸ دسمبر، مصادف با روز جهانی مهاجرین است.

 

روز بین المللی مهاجرت,عالمی بلخی,مهاجرین افغان