چهارشنبه, ۱۲ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

Untitled

گزارش تکان‌دهندۀ دیده‌بان حقوق بشر از اخراج گروهی پناهجویان افغان از ترکیه

18 November 2022

دیدبان حقوق بشر در یک گزارش ویژه از بازداشت، اخراج و شکنجۀ گروهی مهاجرین افغانستان در ترکیه خبر داده است.

به گزارش کشور نیوز، دیدبان حقوق بشر امروز در یک گزارش  ۷۳ صفحه‌ای اعلام کرد که ترکیه از یک سال بدین سو ده‌ها هزار پناهجوی افغانستان را اخراج کرده است.

بربنیاد این گزارش، دولت ترکیه بدون اینکه به صدای پناهجویان گوش دهد، آنها را دسته دسته به افغانستان برگردانده و یا مانع ورود آنان به ترکیه شده است.

دیده‌بان حقوق بشر، اخراج گروهی مهاجرین را مغایر کنوانسیون‌های بین‌المللی خوانده و گفته که از آگست سال ۲۰۲۱بدین‌سو روند اخراج پناهجویان چند برابر افزایش یافته است.

براساس گزارش دیدبان حقوق بشر، دولت ترکیه مانع ثبت نام پناهندگان در سازمان‌های بین‌المللی و درخواست پناهندگی آنان به کشورهای غربی شده است. دیده‌بان حقوق بشر با ده‌ها پناهجوی افغان صحبت کرده و گفته که از آنها به اجبار شصت و امضا گرفته شده و به افغانستان برگردانده شده‌اند.

طبق گزارش، نزدیک به  ۴۵ هزار تن طی یک سال اخیر به میدان هوایی کابل برگردانده شده و از ورود نزدیک به ۳۰۰۰۰۰ هزار تن به خاک ترکیه جلوگیری صورت گرفته است.

اخراج دسته جمعی پناه جویان مغایر اصول کنوانسیون حقوق بشر اروپایی و در تضاد با کنوانسیون بین‌المللی منعقد سال ۱۹۵۱ است که دولت‌ها را مکلف به جلوگیری از اخراج گروهی پناهجویان می‌سازد.

دیده‌بان حقوق بشر با اشاره به تهدیدها و شرایط افغانستان، از اخراج ده‌ها هزار پناهجو ابراز نگرانی کرده و از دولت ترکیه خواسته که اخراج پناهجویان را متوقف سازد.

پس از برگشت طالبان به قدرت در افغانستان، میلیون‌ها تن کشور را ترک کرده و به کشورهای همسایه و منطقه پناه برده‌اند.

شمار زیاد پناهجویان مقامات سابق دولتی، مأموران امنیتی سابق و کارمندان نهادهای خدمات ملکی هستند که پس از برگشت طالبان به قدرت، کارشان را از دست داده و جان شان در خطر افتاده است.

 

استانبول,افغانستان,انقره,پناه جویان,ترکیه,حقوق بشر,دیده بان,مهاجرین افغان