سه شنبه, ۱۸ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

69605212_2509784885768333_1045549985086570496_o

ارگ پس از دیدار غنی با خلیل‌زاد: با تمام قوت از جمهوریت دفاع می‌کنیم

02 September 2019

 ریاست‌جمهوری افغانستان اعلام کرد که جزییات توافق‌نامۀ صلح امریکا با طالبان را دریافت کرده و پس از مطالعه و بررسی دقیق موافقت‌نامه، دیدگاه‌های خویش را با نماینده ویژه امریکا شریک خواهد ساخت.

به گزارش خبرگزاری کشور، صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهور، امروز(دو شنبه، 11 سنبله) در یک نشست خبری در مرکز رسانه‌های حکومت در کابل گفت که رییس‌جمهوری و شماری از اراکین دولت، از دیروز بدین‌سو دوبار با آقای خلیل‌زاد دیدار کرده‌اند.

وی گفت که در این دیدارها، نماینده خاص امریکا جزییات مذاکرات صلح در ده ماه گذشته و تفاهم‌نامه را با مقامات افغانستان شریک ساخته است.

آقای صدیقی گفت: «حکومت با درنظرداشت منافع ملی و خواست اکثریت مطلق مردم برای صلح پایدار، روی جزییات موافقت‌نامه مطالعه و غور خواهد کرد. او تأکید کرد که صلح اولویت جدی حکومت افغانستان است؛ اما تلاش‌های متحدین ما برای تأمین صلح وقتی نتیجه خواهد داد که طالبان وارد گفت‌وگوی مستقیم با حکومت افغانستان شوند و خشونت‌ها پایان یابد و آتش بس برقرار گردد.»

سخنگوی ریاست جمهوری از تلاش‌های جامعۀ جهانی برای حمایت از «نقشۀ راه صلح حکومت افغانستان» قدردانی نمود و تأکید کرد که امیدواریم این تلاش‌ها منجر به گفت‌وگوی مستقیم میان طالبان و جمهوری اسلامی افغانستان شود.

صدیق صدیقی گفت که مردم افغانستان بیشترین آسیب را از جنگ تحمیلی طالبان دیده‌اند. همچنان، دولت و جامعۀ جهانی در هژده سال گذشته بهای سنگین برای حفظ جمهوریت پرداخته‌اند. ما با تمام قوت از این ارزش‌ها دفاع خواهیم کرد.

سخنگوی ریاست جمهوری گفت که اشرف‌غنی از زلمی خلیلزاد خواسته است که جزییات سند را با اقشار سیاسی شریک سازد.

زلمی خلیل‌زاد روز یکشنبه پس از روزها مذاکره و گفت‌وگو با نمایندگان طالبان در دوحه به کابل آمد و جزییات مذاکرات را با رهبران حکومت در میان گذاشت.

منابع می‌گویند که متن موافقت‌نامۀ صلح میان طالبان و ایالات متحده امریکا نهایی شده است.

با این حال، برخی منابع به رسانه‌ها گفته‌اند که ایالات متحده به‌دنبال به تعویق انداختن تاریخ تدویر انتخابات ریاست‌جمهوری می‌باشد.

 

اشرف غنی,خلیل زاد,ریاست جمهوری,صدیق صدیقی,صلح,طالبان