جمعه, ۲۱ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

60854292_2191390354270528_8109499120772710400_o

نمایندگان غزنی: سهمیه‌بندی انتخابات پارلمانی غزنی تبعیض‌آمیز است

23 May 2019

نمایندگان ولایت غزنی با سهمیه‌بندی انتخابات در آن ولایت مخالفت کرده و گفته‌اند که اگر حکومت به چنین طرحی اصرار دارد، باید ابتدا ولایت جاغوری را ایجاد نماید.

به گزارش خبرگزاری کشور، جلسۀ شورای امنیت ملی افغانستان روز سه شنبه(1 اجوزا) به معاون دوم ریاست جمهوری و معاون اول ریاست اجرایی وظیفه سپرد که طرح جدید سهمیه‌بندی انتخابات غزنی را تهیه کند و به جلسۀ آیندۀ این شورا ارایه کند.

بر اساس قانون انتخابات، انتخابات پارلمانی در سطح ولایات برگزار می‌شود. اما شورای امنیت ملی در مورد غزنی تصمیم متفاوتی گرفته است. انتخابات غزنی پس از آن حساس شد که در انتخابات سال 2010 پارلمانی، از ولایت چند قومی غزنی، تمام نمایندگانِ متعلق به قوم هزاره به مجلس راه یافتند. اکنون، حکومت به‌منظور جلوگیری از تکرار اتفاق 2010، تصمیم به سهمیه‌بندی انتخابات غزنی گرفته است.

انتخابات پارلمانی ولایت غزنی، در تاریخ تدویر انتخابات پارلمانی در 28 میزان سال گذشته برگزار نشد و قرار است همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری در 6 میزان سال جاری برپا شود.  

عبدالقیوم سجادی، از نمایندگان غزنی در مجلس می‌گوید که غزنی جزیرۀ جدا نیست. همۀ مردم افغانستان باهم از نظر حقوق شهروندی و حق انتخاب‌کردن و انتخاب‌شدن برابر هستند. حوزه‌بندی غزنی (نشانۀ) تبعیض و نابرابری است.

او گفت که اگر حکومت به هر دلیلی، علاقمند حوزه‌بندی انتخابات غزنی است، برای جلوگیری از برخورد دوگانه و تأمین حقوق برابر شهروندی ابتدا دو ولایت ایجاد و سپس در دو ولایت انتخابات برگزار گردد.

عارف رحمانی، از دیگر نمایندگان غزنی در مجلس می‌گوید که اگر واقعاً تبعیض، تعصب، برتری‌طلبی و تمامیت‌خواهی وجود ندارد، چرا یک ولایت را به دو یا چند حوزه انتخاباتی تقسیم می‌کنند.

اما برخی منابع دولتی می‌گویند که حکومت مسوولیت دارد که انتخابات عادلانه را در غزنی برگزار کند تا در نتیجۀ آن همۀ اقوام و ولسوالی‌ها صاحب نماینده در شورای ملی باشند.

 

 

انتخابات پارلمانی غزنی، سهمیه بندی، شورای امنیت ملی، پارلمان، اعتراض نمایندگان برحال، افغانستان،