شنبه, ۸ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

TTP1658769896-0

آیا طالبان کاسه صبر پاکستان را لبریز ساخته‌اند؟

24 December 2022

 

در ۲۰ دسمبر کماندوهای ارتش پاکستان، ۲۵ جنگجوی متعلق به تحریک طالبان پاکستان (TTP)  را کشتند. چند روز قبل تحریک طالبان پاکستان مرکز مبارزه با تروریسم و چندین نیروی پولیس را در بنو در ایالت خیبر پختونخوا پاکستان به گروگان گرفته بودند.

به اساس گزارش رسانه‌های پاکستان، یک جنگجوی تحریک طالبان با ربودن اسلحه از یک نگهبان توانست ۳۴ جنگجوی بازداشت شدۀ دیگر را آزاد نماید.

تلاش‌های دولت و سازمان‌های امنیتی پاکستان برای متقاعد کردن نیروهای تحریک طالبان پاکستان جهت تسلیم بدون قید و شرط شکست خورد. تحریک طالبان پاکستان اصرار داشت که به آنها اجازه عبور امن به افغانستان داده شود. بنا به گزارش‌ها، نهادهای امنیتی پاکستان در این زمینه از طالبان افغانستان کمک خواستند، اما این تلاش‌ها بی اثر ماند.

حمله و گروگان‌گیری بنو نشان داد که تحریک طالبان پاکستان یک گروه تروریستی شناخته شده در سطح بین المللی، نه تنها از افغانستان حمایت می‌شود، بلکه پناهگاه هایی در آن کشور نیز ایجاد کرده است. درخواست تحریک طالبان پاکستان جهت عبور امن برای جنگجویانش به افغانستان بدون حمایت رژیم کابل محقق نمی‌شد.

نور ولی محسود رهبر تحریک طالبان پاکستان در مصاحبه با شبکه خبری (CNN) تلاش کرد تا این دیدگاه را که گروهش از رژیم طالبان افغانستان در کابل حمایت می‌شود، رد کند. او اظهار داشت: ما در حال جنگ با پاکستان از داخل خاک پاکستان هستیم.

رد تقاضای تحریک طالبان پاکستانی جهت عبور امن به جنگجویانش از سوی دولت پاکستان بر عزم این کشور برای پاسخگو کردن این گروه و حامیانش تاکید می‌کند. علاوه بر این، از بین بردن همه جنگجویان در عملیات بنو باید پیام روشنی را برای حامیان تحریک طالبان پاکستان در سراسر مرز افغانستان ارسال کند که برای اسلام آباد، روابط خود را با رژیم کابل باید مستقل از موضوع تحریک طالبان پاکستان باقی بماند.

با این حال، به نظر می‌رسد که طالبان افغانستان بدون در نظرداشت نگرانی‌های امنیتی اسلام‌آباد، تمایل دارند تا موضوع تحریک طالبان پاکستانی را در مرکز تعاملات خود با پاکستان به عنوان یک ابزار نگه دارند.

یک مقام وزارت داخله پاکستان به مجله دیپلمات گفت که رژیم کابل “در مورد نگرانی های امنیتی پاکستان دقت لازم را نکرده است. این مقام افزود که حمله اخیر به سفیر پاکستان در کابل نمونه‌ای بود که در آن این دیپلمات از طریق یک حمله عمدی و برنامه ریزی شده در داخل ساختمان سفارت مورد هدف قرار گرفت”.

این مقام گفت که پاکستان خواستار حداقل 40 محافظ برای تضمین امنیت کارمندان دیپلماتیک خود در کابل و سایر نقاط کشور شده است. این مقام ابراز تاسف کرد و گفت که “کمتر از 10 ویزا” تاکنون اعطا شده است.

 به طور گسترده تصور می‌شود که پاکستان برای تحت تاثیر قرار دادن طالبان افغانستان تمام تلاش خود را می‌کند، اما رژیم کنونی کابل پاسخگو نیست. در حالی که پاکستان تا کنون صبورانه با رژیم طالبان افغانستان تعامل داشته، اما رفتار اسلام آباد ممکن تغییر کند.

رژیم در کابل باید وخامت اوضاع را درک کند. پاکستان در حال آماده شدن جهت اعمال فشار بر طالبان افغانستان با همکاری ایالات متحده و سایر شرکای بین المللی از جمله سازمان ملل می‌باشد.

جنرال مایکل کوریلا فرمانده مرکزی ایالات متحده ( سنتکام) که در اوایل ماه جاری از پاکستان دیدار کرده بود، گفت: ما نگران تهدیدات تحریک طالبان پاکستان برای امنیت و ثبات پاکستان هستیم.

به همین ترتیب، آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد به طالبان گفت: برای طالبان ضروری است که اجازه ندهند هیچ گونه فعالیت تروریستی از خاک افغانستان در برابر پاکستان صورت گیرد و بر روابط این دو کشور تاثیر داشته باشد.

در اوایل ماه جاری پنج شهروند چینی در یک حمله مسلحانه توسط داعش در هتلی در کابل زخمی شدند. پس از این حمله چین از شهروندان و شرکت های چینی خواست که فوراً افغانستان را ترک کنند، که این اقدام دولت چین نشان‌دهنده ناامیدی این کشور از ناکامی رژیم طالبان در تضمین امنیت اتباع چین در افغانستان می‌باشد.

علاوه براین تحولات، طالبان تصمیم گرفته است زنان را از ورود به دانشگاه‌ها در افغانستان منع کند، که این اقدام طالبان نگرانی‌هایی را در مورد تعهدات این گروه با جامعه بین المللی در توافق دوحه ایجاد کرده است.

با استناد به این تحولات به نظر می‌رسد که رهبری طالبان هیچ علاقه‌ای جهت تبدیل شدن به یک سازمان سیاسی ندارد که ممکن است روزی جهان آن را بپذیرد.

اما این بدان معنا نیست که کشورهای همسایه افغانستان و در کل جهان، نگرش خود را نسبت به طالبان تغییر نخواهند داد، اگر این گروه از انطباق یا رسیدگی به نگرانی های جامعه بین المللی خودداری کند.

 در آینده، رهبری طالبان افغانستان باید نشان دهد که مایل است و می‌تواند نه تنها با تحریک طالبان پاکستان، بلکه سایر گروه‌های شبه‌نظامی که از افغانستان فعالیت می‌کنند، مقابله کند.

 موضوع تحریک طالبان پاکستان دیگر موضوع نگرانی پاکستان نیست، زیرا این گروه به عنوان یک سازمان تروریستی بین المللی شناخته شده است که تهدیداتی آن فراتر ازمرز های پاکستان می باشد.

طالبان افغانستان نباید از دنیا انتظار داشته باشند که به آنها مشروعیت بدهد یا به آنها کمک کند مگر تا زمانی که در حیاط خلوت خود به پرورش ستیزه جویان می پردازند.

TTP,افغانستان,افغانستنا,پاکستان,تحریک طالبان پاکستان,طالبان,کشور نیوز