یکشنبه, ۹ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

Atmar- Aspanta

اتمر: اجازۀ برپایی نظام فدرالی را نمی‌دهیم/ اسپنتا: فدارالیسم گسترده‌ترین بستر دموکراسی است

31 October 2022

رنگین دادفر سپنتا وزیر خارجۀ سابق افغانستان در واکنش به اظهارات حنیف اتمر، از نظام فدرالی و غیرمتمرکز در افغانستان حمایت کرد.

به گزارش کشور نیوز، آقای اسپنتا بدون نام‌بردن از اتمر در تویتر نوشت که فدرالیسم و تمرکز‌زدایی گسترده‌ترین بستر دموکراسی است و هیچ سنخیتی با فیؤدالیسم ندارند؛ در غیر آن اکثریت کشور‌های دارای دموکراسی از امریکا تا هند و دیگران باید فیودالی می‌بودند.

حنیف اتمر، وزیر خارجه و مشاور پیشین امنیت ملی افغانستان روز یکشنبه در مصاحبه با «ای‌‌بی‌ان» گفت: «ما هیچگاه اجازه نظام فدرالی و تجزیه افغانستان را نخواهیم داد. نظام ملوک‌الطوایفی برای مردم ما قابل قبول نیست.»

اما اسپنتا در واکنش گفت که شؤنیسم و نابخردی سیاسی اگر با هم در آمیختند، نتیجه‌اش کیهانی از سلطه‌طلبی و دشمنی با عدالت است.

پیشتر، مارشال عبدالرشید دوستم، رهبر جنبش ملی و سرور دانش معاون پیشین ریاست‎جمهوری خواهان برپایی نظامی فدرال در افغانستان شدند. آنان اعلام کردند که نظام متمرکز ریاستی در افغانستان ناکام بود و راه‌حل بحران سیاسی و اجتماعی کنونی، برپایی نظام فدرال و غیرمتمرکز در افغانستان است.

حنیف اتمر و معصوم استانکزی اخیراً در نشستی مجازی، جریانی زیر نام «حرکت ملی صلح و عدالت» را راه‌اندازی کردند. آنان در مراسم آغاز به کار این جریان گفتند که آنان بدین باور هستند که راه‌حل پایان بحران، گفت‌وگو و مذاکره سیاسی است.

طرح نظام فدرال از مطالبات اصلی لطیف پدرام رهبر حزب کنگرۀ ملی در افغانستان بوده است. بحث نظام فدرالی از مطالبات عبدالعلی مزاری رهبر فقید حزب وحدت اسلامی افغانستان نیز بوده است.

اما چهره‌هایی چون حامد کرزی و اشرف غنی رؤسای جمهور سابق و گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی، نظام فدرالی را به معنای «ملک الطوایفی» و روزنه‎ای به سوی تجزیه طلبی عنوان کرده‌اند.

طالبان نیز همواره از نظام متمرکز در افغانستان دفاع کرده‌اند. آنان برچیدن جزایر قدرت و یک‌دست‌ساختن نظام سیاسی را از دست‌آوردها و افتخارات امارت اسلامی می‌دانند.

اتمر,اسپنتا,افغانستان,دانش,دوستم,فدرالی,نظام ریاستی,نظام غیرمتمرکز