شنبه, ۸ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

image1170x530cropped

افغانستان در محراق توجه سازمان ملل/ صدور تروریزم از افغانستان به کشورهای منطقه و جهان

06 March 2024

 

در نشست اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد، نمایندگان همۀ کشورها و سازمان‌های بین‌المللی، از وضعیت پیچیدۀ افغانستان ابراز نگرانی کردند.

به گزارش کشورنیوز، صدور تروریزم و تهدیدهایی‌که از خاک افغانستان متوجه کشورهای منطقه شده است، بحران بشری و انسانی، وضعیت اضطراری زنان و تشکیل دولت فراگیر ملی، وجهه مشترک سخنان نمایندگان کشورها و سازمان‌های بین‌المللی بود.

در این میان، سخنان نمایندۀ پاکستان در سازمان ملل نشان‌دهندۀ تغییر آشکار در سیاست پاکستان در قبال طالبان است. منیر اکرم که سال‌ها حامی بی‌چون و چرای طالبان در سازمان ملل بوده است، این‌بار از بحران بشری و تهدیدهایی‌که طالبان متوجه کشورهای منطقه ساخته‌اند، ابراز نگرانی کرد.

نمایندۀ یوناما، افغانستان را منبع بی‌ثباتی و تهدیدی برای کشورهای منطقه و جهان عنوان کرد و گفت که تروریسم از این کشور به دیگر نقاط جهان صادر شده است.

رزا اوتونبایوا، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در شورای امنیت گفت که دستگیری خودسرانه اخیر زنان به اتهام نقض قوانین پوشش اسلامی در افغانستان، تأثیر وحشتناکی در میان جمعیت گسترده‌تر زنان دارد که «بسیاری از آنها اکنون از حرکت در ملاء عام می ترسند.

او گفت که ممانعت از دسترسی زنان و دختران به تحصیل و کار و حذف آنها از بسیاری از جنبه های زندگی عمومی، آسیب‎های فراوانی به سلامت روان و جسم و معیشت وارد کرده است.

او با اشاره به نقض گستردۀ حقوق بشر، حقوق زنان و اقلیت‌ها، گفت که درست است که امنیت به گونۀ نسبی تأمین شده است، اما هزینۀ هنگفتی به همراه داشته است.

نمایندۀ یوناما گفت که جامعۀ جهانی در سه سال هشت میلیارد دالر به افغانستان کمک کرده است.