دوشنبه, ۱۰ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

adb5c7e925de1b08c7b602713e07074b_XL

افغانستان قرارداد ده ساله انتقال برق با ازبیکستان امضا کرد

09 August 2020

محمد حنیف اتمر سرپرست وزارت امور خارجه پس از چاشت امروز، با حضور در ویدیوکنفرانس مشترک وزارت‌ها و ادارات سکتوری فغانستان و ازبیکستان، با اشتراک عمرزاکوف سردار اکتومویچ معاون نخست وزیر، وزیر تجارت و سرمایه‌گذاری ازبیکستان، سرپرست وزارت ترانسپورت افغانستان و معینان وزارت‌ها و روسای نهاد های سکتوری دو کشور، که به هدف بحث و تبادل نظر پیرامون گسترش تجارت، ترانزیت و انتقال انرژی میان دو کشور برگزار شده بود، اشتراک و سخنرانی نمود.

به گزارش خبرگزاری کشور، سرپرست وزارت امور خارجه با تاکید بر اهمیت روابط برادرانه میان دو ملت، گسترش و تقویت تجارت، ترانزیت و انتقال انرژی میان کابل و تاشکند را نه تنها به نفع افغانستان و ازبیکستان، بلکه به نفع کشور های همسایه و منطقه دانسته، خواهان توسعه هرچه بیشتر همکاری‌های اقتصادی و تجارتی میان دو کشور شد.

در ادامه، اشتراک کنندگان پیرامون گسترش مناسبات تجارتی و سرمایه گذاری، ایجاد سهولت‌ها در انتقال کالاها و عبور و مرور کامیون‌های تجارتی میان دو کشور، آغاز و عملی‌سازی پروژه های راه آهن، انتقال انرژی به افغانستان و کشور های منطقه، گسترش دهلیزهای ترانسپورتی به کشورهای آسیای مرکزی، امضای قرار داد ده ساله انتقال برق از ازبیکستان به افغانستان به تاریخ ۲۰ آگست که مصادف به ۳۰ اسد سال جاری می‌گردد و ایجاد گروه کاری به سطح معینان وزرای تجارت دو کشور به هدف کار روی موضوعات حقوقی و تخنیکی مرتبط به پروژه های مورد نظر، توافق به عمل آوردند.

معاون نخست وزیر ازبیکستان در سخنرانی‌اش، گسترش مناسبات  اقتصادی، رشد تجارت و ایجاد سهولت‌ها برای تاجران و سرمایه‌گذاران هر دو کشور را مهم و ارزنده خواند.

آقای اکتومویچ ضمن قدردانی از نقش متبارز وزیر امور خارجه کشور در زمینه تقویت روابط میان دو کشور، از ایجاد یک پست عالی‌رتبه به سطح معین وزارت امور تجارت به هدف گسترش سرمایه‌گذاری میان افغانستان و ازبیکستان را در وزارت تجارت آن کشور، نشانه توجه جدی دولت اش در امر تقویت همکاری‌های تجارتی میان دو کشور دانست.

آقای اکتومویچ حمایت همه‌جانبه دولت خویش را از طرح‌های گسترش همکاری تجارتی، ترانسپورتی و انتقال انرژی به افغانستان اعلان نموده و از وزیر امور خارجه کشور دعوت به عمل آورد تا در آینده نزدیک از ازبکستان دیدار به عمل آورد.

 

انتقال برق,انتقال برق از ازبیکستان,حنیف اتمر,کشورنیوز,وزارت خارجه