یکشنبه, ۹ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

WhatsApp Image 2023-12-14 at 10.33.37

انتخابات پاکستان در شرایط فوق امنیتی برگزار شد

08 February 2024

انتخابات پاکستان در فضای فوق امنیتی برگزار شد

انتخابات پاکستان در یک فضای فوق امنیتی برگزار شد. باوجود مسدودسازی مرز با کشورهای همسایه و قطع شبکه‌های مخابراتی و اینترنتی، گزارش‌هایی از حمله به مراکز انتخاباتی در خیبرپختونخواه و بلوچستان وجود دارد. ارتش پاکستان اعلام کرد که ۵۱ حمله عمدتا در خیبرپختونخواه و بلوچستان روی داده است. به گفتۀ ارتش، 12 تن کشته و 39 تن زخمی شده‌اند.

به گزارش کشورنیوز، دیروز هم حملات مرگباری بر تجمعات انتخاباتی در این دو استان صورت گرفته بود. به جز نوازشریف، همه از روند انتخابات شاکی هستند و از مهندسی انتخابات سخن زده‌اند.

بربنیاد آخرین گزارش‌ها از نتایج انتخابات پاکستان، نامزدان وابسته به حزب تحریک انصاف عمران‌خان، بیشترین آرا را در انتخابات ۸ فبروری کسب کرده‌اند. سران تحریک انصاف گفته‌اند که در پی آشکارشدن نتایج اولیۀ انتخابات، ارتش اعلان نتایج انتخابات را به تأخیر انداخته است.

حزب تحریک انصاف درحالی به بیشترین آرا در انتخابات پاکستان دست می‌یابد که عمران‌خان و شاه‌محمود قریشی رهبران حزب در زندان هستند و اعضای حزب به‌گونۀ مستقلانه وارد رقابت‌های انتخاباتی شده‌اند.

ارتش برای این‌که بتواند جلو عمران‌خان را بگیرد، تحریک انصاف را از دور انتخابات خارج ساخت و نشان انتخاباتی معروف PTI را حذف کرد.

پیروزی تحریک انصاف، ارتش پاکستان را در شرایط دشواری قرار می‌دهد.

با این وجود، در نتیجه انتخابات سه سناریو محتمل است:

نوازشریف به قدرت بر می‌گردد و حکومت یک دست تشکیل می‌دهد. او پیشتر حکومت ائتلافی را ناکام خواند و گفت که به تنهایی حکومت تشکیل می‌دهد.

– حکومت ائتلافی با مشارکت حزب مسلم لیگ شاخۀ نواز و حزب جماعت اسلامی مولانا فضل الرحمن تشکیل خواهد شد.

 ارتش هم دوست دارد که یک حکومت ائتلافی شکل گیرد تا از تکرار چالش‌آفرینی و یکه‌تازی عمران خان نخست‌وزیر پیشین، جلوگیری صورت گیرد.

– نکتۀ سوم این‌که عمران خان و برخی احزاب دیگر نتیجۀ انتخابات را نپذیرند و پاکستان وارد یک بحران سیاسی تازه شود که در نتیجۀ آن ارتش باردیگر وارد میدان شود و قضیه را یک طرفه کند.