دوشنبه, ۱۰ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

03-768x512

بازگشایی مکاتب دخترانه؛ اختلاف‌ در کجاست؟

08 September 2022

خبرگزاری کشور: هفته پیش رسانه‌ها گزارش دادند که چهار لیسه دخترانه در گردیز، و یک لیسه در ولسوالی سمکنی ولایت پکتیا به روی دختران بالاتر از صنف‌های ششم باز شده است. این خبر از یکسو با استقبال گرم مردم و فعالان حقوق زن و از جانب دیگر با تعجب و حیرت رهبران طالبان همراه شد.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان گفت که رهبری این گروه از باز شدن لیسه‌های دخترانه در پکتیا خبر ندارد و بررسی می‌کند این کار به دستور چه کسی صورت گرفته است.

منابع محلی گفته‌اند که باز شدن مکاتب دخترانه در پکتیا و پکتیکا به دستور شبکه حقانی صورت گرفته است. ولایت‌های مشرقی افغانستان خواستگاه و پایگاه مردمی این شبکه به رهبری سراج‌الدین حقانی است.

پیش از این گزارش شده بود که مخالف اصلی بازگشایی مکاتب دخترانه فرد شماره یک این گروه؛ ملا هبت‌الله آخندزاده است. شاخه جنوبی طالبان که ملاهبت‌الله، ملابرادر، ملایعقوب و برخی دیگر از سران طالبان به آن متعلق اند، از تصمیم رهبرشان پشتی‌بانی می‌کنند، اما شبکه حقانی اصرار دارد که مکاتب دخترانه باز شود تا مناسبات این گروه با جامعه بین‌المللی بهبود پیدا کند. شبکه حقانی که رابطه نزدیک با پاکستان دارد، میداند که تعامل با کشورهای بین‌المللی وابسته به تصمیم بازگشایی مکاتب دخترانه است.

در پی تصمیم طالبان مبنی بر نرفتن دختران به مکاتب، حتی پاکستان که کشور حامی طالبان است، از به رسمیت شناختن این گروه اجتناب کرد. طالبان بخاطر این تصمیم‌ سخت‌گیرانه زیر فشار داخلی و بیرونی قرار دارند. کشورها و سازمان‌های بین‌المللی هرگونه تعامل و مشارکت با طالبان را به تصمیم رهبری طالبان برای بازگشایی مکاتب دخترانه متکی ساخته‌اند.

این تصمیم طالبان حتی باعث شد که شورای امنیت سازمان ملل متحد معافیت سفر مقام‌های معارف و تحصیلات طالبان را لغو کند و بر سر تمدید معافیت سفر باقی رهبران این گروه نیز هنوز توافقی حاصل نشده است.

از سوی هم، در هفته‌های اخیر شماری از مقام‌های طالبان به ویژه سراج الدین حقانی رهبر شبکه حقانی و سرپرست وزارت داخله طالبان که در فهرست تروریست‌های خطرناک جهانی قرار دارند، از حملات هوایی طیاره‌های بی‌سرنشین آمریکایی در خاک افغانستان به شدت بیم پیدا کرده‌ و از انظار عامه ناپدیداند. آنها تمامی تلاش‌شان را می‌کنند که در گفت‌وگو با آمریکا و غرب دوباره به روی این گروه باز شود و تا از هرگونه حمله احتمالی علیه رهبران طالبان جلوگیری شود.

بازگشایی مکاتب دخترانه در پاکتیا اختلاف رهبری طالبان را هویدا میسازد. ظاهراً شبکه حقانی در تضاد با رهبری طالبان دستور به بازگشایی مکاتب داده‌اند تا از یک طرف چراغ سبز و اطاعت به آمریکا و غرب بدهند از طرف دیگر شاخه رقیب را زیر فشار افکار عامه قرار دهند.

افغانستان,خبرگزاری کشور,دختران,زنان,سازمان ملل,طالبان,کشور نیوز,مکاتب دخترانه,وزارت معارف