شنبه, ۸ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

WhatsApp Image 2023-12-14 at 10.33.37

برنده و بازندۀ انتخابات پاکستان

18 February 2024

میشل کوگلمان- تحلیلگر امریکایی

مسلم لیگ نواز بزرگترین بازندۀ انتخابات پاکستان بود. عملکرد انتخاباتی ضعیفی داشت. احتمالاً یک ائتلاف ضعیف دیگر را رهبری خواهد کرد که ممکن است آن را در معرض آسیب‌پذیری سیاسی بیشتری قرار دهد، به‌ویژه اگر دولت پایدار نماند و انتخابات زودهنگام برگزار شود.

حزب مردم (زرداری) برندۀ آرام انتخابات پاکستان بود. تعداد کافی کرسی به دست آورد تا مورد توجه باقی بماند. حزب مردم تصمیم گرفت که در دولت فدرال هیچ وزارت خانه‌یی نگیرد و با این ترفند خود را از آسیب‌های احتمالی در دولت ائتلافی در امان نگه می‌دارد و تمام بار ملامتی و ناکامی احتمالی را به گردن مسلم لیگ می‌اندازد و خود را از فشار و انتقاد عمومی حفاظت می‌کند. 

تحریک انصاف دیگر بازندۀ انتخابات است که بیشترین کرسی را به دست آورد، اما در دولت نخواهد بود. البته انتخابات داستان قربانی‌بودن عمران‌خان را برجسته کرد. این امر تحریک انصاف را قوی‌تر می‌کند و جذابیت آن (به‌ویژه خان) را بیشتر از پیش در میان مردم تقویت خواهد کرد.

ارتش برندۀ اصلی انتخابات بود. ارتش آنچه میخواست اتفاق افتاد: یک ائتلافی ضعیف و قابل کنترل با حضور احزاب دلخواه. اما ارتش با مداخله در انتخابات ضربۀ حیثیتی خورد.