چهارشنبه, ۱۲ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

Untitled

بزرگترین حمله تروریستی در سیستان و بلوچستان/ ۱۸ جنگ‌جو به نهادهای امنیتی ایران یورش بردند

04 April 2024

جیش‌العدل، سازمان تروریستی بلوچ، چهارشنبه‌شب حملۀ گسترده‌یی را بر پاسگاه‌های سپاه پاسداران ایران در سیستان و بلوچستان راه‌اندازی کرد.

به گزارش کشورنیوز، نیروهای انتحاری جیش‌العدل نیروهای امنیتی ایران را در چابهار و شهر راسک سیستان و بلوچستان آماج حمله قرار دادند و توانستند وارد مقر دریابانی چابهار شوند. درگیری میان نیروهای امنیتی ایران و جیش‌العدل ساعت‌ها جریان داشت. نیروهای ایرانی برای مهار مهاجمان از پهباد و چرخبال استفاده کردند. مقامات ایرانی دربارۀ دلایل تأخیر در مهار مهاجمان گفته‌اند که تروریستان غیرنظامیان را به گروگان گرفته بودند‌. معاون وزیر داخله ایران به خبرگزاری ایرنا گفت که در این حمله ۱۸ تروریست دست داشت که ۱۶ تن کشته شده‌اند. برخی مهاجمان در جریان درگیری کمربندهای انتحاری‌شان را منجفر کردند.

معاون وزیر داخله ایران بدون این‌که توضیح دهد، گفت که حملۀ جیش العدل تلاشی برای کاهش فشار روی اسراییل بوده است.

این بزرگترین عملیات تروریستی جیش‌العدل در ایران است. جیش‌العدل پیش از این در ماه دسمبر ۱۱ سرباز ایرانی را در سیستان و بلوچستان به قتل رسانده بود. احمد وحیدی وزیر داخله ایران گفته بود که تروریستان از خاک پاکستان وارد ایران شدند.

پیشتر حملات جیش‌العدل موجب درگیری نظامی پاکستان و ایران گردیده بود. ایران ۱۶ جنوری مقر جیش‌العدل را در خاک پاکستان گلوله باری کرد. پاکستان در واکنش به نقض حریم هوایی‌اش حملات متقابلی را در خاک ایران راه‌اندازی کرد. دو طرف پس از تنش و درگیری نظامی و دیپلماتیک روابط را به حالت عادی برگرداندند. اما به نظر می‌رسد رویداد اخیر باردیگر روابط دو طرف را  پرتنش سازد.

جیش‌العدل در سال ۲۰۱۲ در مخالفت با حمایت ایران از بشار اسد توسط صلاح الدین فاروقی تأسیس شد. این گروه پیش از این به نام جندالله فعالیت می‌کرد. جندالله توسط عبدالمالک ریگی رهبری می‌شد. مالک ریگی سال ۲۰۱۰ هنگامی‌که می‌خواست از دبی به قرغزستان برود، از سوی نیروهای امنیتی ایران در فضای افغانستان متوقف گردید و پس از چند ماه به دار آویخته شد.