یکشنبه, ۹ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

WhatsApp Image 2022-10-03 at 1.14.35 PM

بستن وبسایت‌های هشت صبح و زاویه/ امارت اسلامی در پی تشدید محدودیت علیه‌ رسانه‌هاست

03 October 2022

مرکز خبرنگاران افغانستان در اعلامیه‌یی از بستن وبسایت‌های روزنامۀ هشت صبح و زاویه میدیا توسط طالبان انتقاد کرده و آن را در راستای تشدید محدودیت علیه رسانه‌های آزاد عنوان کرده است.

به گزارش خبرگزاری کشور، صبح امروز(دوشنبه) روزنامه هشت‌صبح در خبرنامه‌ای اعلام کرد که دامنه اینترنتی این روزنامه  که از چند ساعت به این‌سو غیرفعال شده بود، از سوی وزارت مخابرات به حال تعلیق درآمده است. در خبرنامه آمده است:« یک کارمند شرکت web.af که مسؤلیت ارایه خدمات دامنه اینترنتی با پسوند افغانستان را دارد، به روزنامه ۸صبح گفت که دامنه اینترنتی روزنامه ۸صبح به دلایل سیاسی از سوی وزارت مخابرات به حال تعلیق درآمده است».

همزمان، امروز وب‌سایت خبری زاویه اعلام کرد که وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی این رسانه آنلاین را بسته است. زاویه این اقدام را خلاف آزادی بیان خوانده و افزوده است که همواره تلاش کرده است تا صدای مردم را بازتاب دهد.

بر مبنای خبرنامه هشت‌صبح، این روزنامه از ‍۱۵ سال به این سو از دامنه اینترنتی am.af» 8» استفاده می کرد. هشت‌صبح خاطر نشان شده است که مخاطبان می‌توانند پس از این با مراجعه به نشانی«am.media 8»  به صورت آنلاین به این نشریه دسترسی داشته پیدا کنند.

مرکز خبرنگاران افغانستان گفته که پس از سقوط نظام جمهوری در ۲۴ اسد سال ۱۴۰۰، بیش از نیمی از حدود ۶۰۰ رسانه فعال در کشور- به طور خاص رادیو‌ها و تلویزیون‌ها و نشریه‌های چاپی- به دلیل مشکلات اقتصادی و محدودیت‌های اعمال شده از سوی امارت بسته شده‌ و صدها خبرنگار و کارمند رسانه افغانستان را ترک کردند. پس از این تحول، روزنامه هشت صبح به نشر نسخه چاپی این رسانه پایان داد اما فعالیت آن در اینترنت از طریق وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی ادامه داشته است.

وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی «امارت اسلامی»، بسته شدن دامنه‌های اینترنتی هشت‌صبح و زاویه را تائید کرده است. عنایت الله الکوزی سخنگوی این وزارت با نشر توییتی، این دو رسانه را به نشر اتهام‌های دروغ علیه رهبری «امارت اسلامی» و نشر خبرهای دروغ متهم کرده است و گفته است که به همین اساس فیصله شد تا (دامنه) هر دو وب سایت بسته شود.

مرکز خبرنگاران افغانستان این اقدام وزارت  مخابرات و تکنالوژی «امارت اسلامی» را خلاف قانون رسانه‌های همگانی و نشانه‌ای از تشدید محدودیت علیه رسانه‌های آزاد و منتقد در کشور می‌داند.

درماده چهارم قانون رسانه‌های همگانی آمده است که هيچ شخص حقيقی يا حکمی نمی‌تواند فعاليت آزاد رسانه‌های خبری و يا معلوماتی را منع، تحريم، سانسور يا محدود نموده ويا طور ديگری درامور ونشرات رسانه های همگانی ومعلوماتی مداخله کند.

مرکز خبرنگاران افغانستان ضمن تاکید بر عملی شدن قانون رسانه‌های همگانی که از سوی «امارت اسلامی» تائید شده است، از مسؤلان امارت می‌خواهد ضمن تجدید نظر در این فیصله، زمینه رسیدگی به شکایت از خبرنگاران و یا رسانه/‌ها، را از طریق کمیسیون بررسی شکایات و تخلفات رسانه‌ای فراهم سازد.

برمبنای ماده چهل و چهارم قانون رسانه های همگانی، کمیسیون بررسی شکایات و تخلفات، به شکایات و تخلفات از خبرنگاران و رسانه‌ها رسیدگی کرده و متخلف را حسب احوال، توصیه، اخطار یا جهت تعقیب عدلی به مراجع مربوط معرفی می‌کند.

افغانستان,رسانه ها,زاویه,طالبان,هشت صبح,وزارت مخابرات