دوشنبه, ۱۰ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

WhatsApp Image 2022-11-10 at 4.34.37 AM

بستن پارک‌ها به روی زنان/ زنان قدم به قدم از حوزۀ عمومی حذف می‌شوند

10 November 2022

بربنیاد دستور تازۀ وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان، زنان پس از این اجازۀ ورود به پارک‌های تفریحی و اماکن عامه را ندارند.

به گزارش کشور نیوز، سخنگوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر به رویترز گفت که امکان وضع محدودیت بر حضور زنان در پارک‌ها وجود دارد. اما او از توضیح بیشتر خودداری کرده است.

طالبان پس از برگشت به قدرت، ورود زنان و مردان را به پارک‌ها طبق تقسیم اوقات تنظیم کردند. طوری که زنان در روزهای تاق و مردها در روزهای جفت اجازۀ ورود به پارک‌های تفریحی را داشتند. اما اکنون گروه طالبان فیصله کرده است پس از این زنان اجازه ورود به اماکن تفریحی را ندارند.

 طالبان می‌گویند که به خاطر رعایت نشدن قوانین تفکیک جنسیتی و  پوشش لازم، ورود زنان به پارک‌ها و سالن‌های ورزشی برای زنان را ممنوع کرده است.

برخی منابع در کابل می‌گویند که طالبان از ورود زنان به پارک‌ها جلوگیری کرده‌اند. در شماری از پارک‌های تفریحی مأموران امر به معروف طالبان، زنان را از پارک‌ها بیرون کرده‌اند.

معصومه یک باشندۀ کابل به رویترز گفت که او می‌خواست با نواسه‌اش به پارک برود، اما طالبان اجازه ندادند. معصومه گفت که کودک‌ها چگونه شب و روز را در خانه سپری کنند، آنها به تفریح و فضای باز ضرورت دارند.

دو نگهبان پارک هم تأیید کرده‌اند که رهبری طالبان دستور داده که زنان وارد پارک‌ها نشوند.

پس از برگشت طالبان به قدرت، زنان اجازۀ بیرون‌شدن از خانه بدون محرم شرعی را ندارند. زنان در برابر این قانون سخت‌گیرانه طالبان تسلیم نشده‌اند.

طالبان همچنان دستور داده‌اند که زنان بدون محرم شرعی حق سفر به بیرون از کشور را ندارند. مأموران طالبان در میدان هوایی کابل، مانع سفر شماری از زنان به بیرون از کشور شده‌اند. برخی شهروندان کابل گفته‌اند که زنان حتا با محرم هم اجازۀ ورود به پارک‌ها را ندارند.

پیشتر، ورزشگاه‌ها هم به روی زنان مسدود گردیده بود.

تصمیم تازۀ طالبان واکنش‌های زیادی را برانگیخته است. ضیاءالحق امرخیل والی پیشین ننگرهار این تصمیم را تأسف‌آور خواند و گفت که بسیاری از زنان به خاطر توصیۀ داکتر برای قدم زدن به پارک‌ها می‌رفتند. اما اکنون از آنان این فرصت گرفته شده است. او گفت که زنان در دیگر کشورها وزیر و رهبر می‌شوند، اما در کشور ما حق رفتن به پارک را ندارند.

پیش از این، طالبان دروازۀ مکاتب را به روی دختران بالاتر از صنف ششم بسته بودند. آنان علی رغم فشارهای داخلی و بین‌المللی حاضر به بازکردن دروازۀ مکاتب دخترانه نشده‌اند.

سازمان ملل متحد و کشورهای غربی گفته‌اند که بدون مشارکت معنادار زنان در دولت و به رسمیت‌شناسی حق تعلیم و تحصیل زنان از سوی طالبان، هرگونه بحث دربارۀ به رسمیت شناسی رژیم حاکم در کابل منتفی است.

نویسنده: اسما فتاحی

 

افغان,پارک ها,تعلیم زنان,زنان,طالبان,ورزشگاه ها