دوشنبه, ۱۰ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

EKe7FYnWkAAkuou (1)

ترامپ: به پایگاه بگرام برخواهیم گشت

19 November 2023

دونالد ترامپ رییس‌جمهور پیشین امریکا می‌گوید که در صورت پیروزی در انتخابات و برگشت به کاخ سفید، کنترل پایگاه بگرام را به‌دست خواهند گرفت.

به گزارش کشورنیوز، ترامپ می‌افزاید که به هدف کنترل بر چین حضور امریکا در بگرام ضروری است.

پایگاه بگرام، بزرگترین پایگاه هوایی امریکا در ۲۰ سال گذشته در منطقه بود. ده‌ها هزار سرباز امریکایی در این پایگاه مستقر بودند و بخش کلان جنگ نیروهای امریکایی با طالبان از بگرام کنترل و مدیریت می‌شد. روزانه ده‌ها و صدها فروند هلیکوپتر و هواپیما در پایگاه بگرام به پرواز در می‌آمد.

بزرگترین زندان نیروهایی امریکایی در بگرام بود. اکثر زندانی‌های خطرناک داعش و طالبان در بگرام زندانی بودند.

رؤسای‌جمهور و نظامیان بلندپایۀ امریکا از بگرام دیدار کرده‌اند. دونالد ترامپ در سفرش به افغانستان از رفتن به کابل خودداری کرد و به بگرام رفت و رییس‌جمهور غنی را به به بگرام فراخواند. غنی در کنار ترامپ، فرماندهان و سربازان امریکایی، از فداکاری و جان بازی آنان در افغانستان قدردانی کرد.

امریکا برای آماده‌سازی پایگاه بگرام میلیاردها دالر مصرف کرده است. امریکا با خروج از بگرام برخی تجهیزات را منهدم ساخت. نیروهای امریکایی در روزهای پایان حضور در بگرام تجهیزات حساس و گران قیمت را نابود کردند. انفجارهای ناشی از منهدم‌سازی جنگ‌افزارها به حدی سنگین بود که مردم شمالی فکر کردند زلزله‌ای به وقوع پیوسته است.

سال قبل گزارش هایی به دست ما رسید که نشان می‌داد مأموران چینایی در پایگاه بگرام مستقر شده و مصروف گشت‌زنی و ارزیابی پایگاه هستند. اکنون دونالد ترامپ رسماً تأیید کرد که پایگاه در اختیار چین قرار گرفته است.