پنج شنبه, ۱۳ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

318980913_493440126226379_7086610385983429136_n

«تصامیم تازۀ طالبان زندگی را برای زنان بیهوده ساخته است»

26 December 2022

آمنه سحر نظامی

تصمیم تازۀ طالبان دربارۀ بستن دروازۀ دانشگاه‌ها به روی زنان و دختران، آرزوهای هزاران دختر و زن افغانستان را برباد داده است.

به گزارش کشورنیوز، دانشجویان می‌گویند که در یک سال و چند ماه، طالبان برای ادامۀ تحصیل آنان هرچه شرط گذاشتند، پذیرفتند، چون نمی‌خواستند از ادامۀ تحصیل باز بمانند، اما با وجود آن دروازۀ دانشگاه‌ها به روی آنان مسدود گردید.

دختران دانشجو در صحبت با کشورنیوز تأکید کردند که تصمیم اخیر طالبان خواب را از چشم هزاران دختری که درس‌های شان نیمه تمام مانده است، ربوده و زندگی را برای آنان بیهوده ساخته است.

نیلوفر (نام مستعار) یکی از معترضان تظاهرات روز شنبه ۳ جدی است. او در صحبت با کشور نیوز گفت: “ما دیگر به رژیم کنونی و جهان بی‌باور شده‌ایم. ما برای بدست‌آوردن کم‌ترین حق ما که حق تحصیل است مبارزه می‌کنیم و به آن خواهیم رسید.»

مریم دانشجوی که به تازه‌گی وارد دانشگاه شده بود، می‌گوید طالبان هر شرطی را که گذاشتند، قبول کردیم، ولی خوش بودیم که تحصیل‌مان را ادامه دهیم. اما با این حال هم حق آموزش‌مان را گرفتند.

او می‌گوید من تلاش کردم درس خواندم تا در رشته‌یی که پدرم آرزوی آن را داشت، قبول شدم و می‌خواستم سرانجام یک داکتر خوب فارغ شوم اما با این تصمیم طالبان آرزوهایم به خاک یکسان شد.

بسته‌شدن دانشگاه‌ها به روی دختران موجی از اعتراضات دانشجویان دانشگاه‌های دولتی و خصوصی در سراسر کشور را با خود همراه داشت.

 برخی از دانشجویان دختر و پسر نیز همزمان با شعار «یا همه، یا هیچکس» دست به تجمع اعتراضی زدند.

آن‌ها می‌گویند که آموزش‌ حق زن و مرد است و تصمیم طالبان هیچگونه مبنای دینی، شرعی و عقلی ندارد.

در برخی ولایات از جمله ننگرهار، قندهار، تخار، کابل، هرات و بلخ، دانشجویان پسر نیز از رفتن به صنف‌ها و شرکت در امتحان خودداری کرده‌اند. آنان گفته‌اند که بدون دانشجویان دختر به درس و تحصیل ادامه نخواهند داد.

در این حال، ده‌ها استاد دانشگاه نیز از سمت‌های‌شان کنار رفته‌اند.

پوهنیار عبیدالله وردک نخستین استادی بود که در اعتراض به بسته‌شدن درب دانشگاه‌ها به روی دانشجویان دختر از سمتش کنار رفت. او استاد دانشگاه کابل است و  ۱۰ سال تجربه کاری در بخش تدریس ریاضیات دارد.

این استاد دانشگاه گفت: «بسته‌شدن درب دانشگاه‌ها به روی دختران یک روز سیاه در تاریخ تحصیلات عالی افغانستان بوده و اگر مردم در مقابل چنین فرمان عکس‌العمل نشان ندهند آینده شان نیز سیاه می‌باشد.»

طالبان پس از بستن دروازۀ مکاتب به روی دختران بالاتر از صنف ششم، اینک دروازۀ دانشگاه‌ها را به روی دختران بستند.

ندا محمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان در نامه‌یی به تمام دانشگاه‌های دولتی و خصوصی ابلاغ کرد که ادامه تحصیل دختران در این دانشگاه‌ها «تا امر ثانی تعطیل است.»

این تصمیم طالبان با واکنش گستردۀ داخلی و خارجی روبرو شد. کشورها و سازمان‌های بین‌المللی تصمیم طالبان را مغایر ارزش‌های انسانی خوانده و بر پس گرفتن فرمان تأکید کردند.

اما طالبان تصمیم‌شان را پس نگرفتند، بل در اقدام تازه کار و فعالیت زنان در نهادهای خصوصی را ممنوع اعلام کردند. وزارت اقتصاد طالبان در نامه‌ای به تمام نهادهای خصوصی هشدار داد که به کار زنان در این نهادها پایان دهند در غیر آن جوازشان لغو خواهد شد.

 

پوهنتون کابل,خبرگزاری کشور,دانشگاه کابل,دانشگاه ها,دختران,طالبان,کشور نیوز,محصلین