یکشنبه, ۹ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

مهاجرین- کشورنیوز

تصمیم اخراج بیش از یک میلیون مهاجر افغانستان از پاکستان

27 September 2023

نقیب الله سپاهی

رسانه‌های پاکستانی گزارش داده‌اند که کابینۀ حکومت موقت پاکستان فیصله کرده است که بیش از یک میلیون مهاجر فاقد اسناد افغانستان از پاکستان اخراج شوند.

به گزارش کشورنیوز، روزنامۀ اکسپرس تربیون چاپ پاکستان امروز در گزارشی نوشت که فیصلۀ اخراج مهاجران افغانستان با حکومت طالبان در افغانستان ابلاغ شده است.

پس از فروپاشی نظام جمهوری در افغانستان، حدود یک میلیون تن به پاکستان مهاجرت کرده‌اند. مقامات پاکستانی گفته‌اند که از این میان حدود ۸۰۰ هزار با ویزه و ۴۰۰ هزار به گونۀ غیرقانونی به پاکستان آمده‌اند.

این گزارش‌ها درحالی منتشر شده است که هفتۀ پیش انورالحق کاکر نخست‌وزیر موقت پاکستان در مصاحبه‌یی گفت که طرح اخراج مهاجران غیرقانونی را روی دست دارند.

حکومت موقت پاکستان طالبان را در جریان این تصمیم گذاشته‌اند. آصف درانی نماینده پاکستان برای افغانستان هفتۀ گذشته به کابل سفر کرد و با وزیر خارجۀ طالبان در کابل دیدار داشت.

هنوز حکومت پاکستان و رژیم طالبان در افغانستان دربارۀ اخراج پناهجویان اظهار نظر رسمی نداشته‌اند.

روی دست گرفتن اخراج پناهجویان، زندگی هزاران تن از شهروندان را به خطر انداخته اند. مهاجران افغانستان در پاکستان عمدتاً مقامات سابق دولتی، فعالان جامعۀ مدنی و رسانه‌ها و اقلیت‌های قومی و مذهبی هستند که منتظر رسیدگی به پرونده‌های پناهندگی‌شان در کشورهای غربی می‌باشند.

حکومت پاکستان از چند ماه بدین‌سو مهاجرین را زیر فشار گرفته‌اند. در روزهای پسین صدها تن از پناهجویان در اسلام‌آباد، سند و کراچی دستگیر شده‌اند.  

حکومت پاکستان مهاجرین را به دست داشتن در حملات تروریستی و بحران اقتصادی در این کشور متهم کرده‌اند.

منابع می‌گویند که حکومت پاکستان اتباع افغانستان را مسوول قاچاق دالر و بحران اقتصادی در این کشور می‌دانند.

روزنامۀ اکسپرس تربیون گفته که اخراج پناهجویان واکنشی به بی‌میلی طالبان در مبارزه با تی‌تی‌پی است. اما ناظران بدین باور هستند که اکثر پناهجویان افغانستان در پاکستان مخالف طالبان هستند و هیچ نسبتی با گروههای تروریستی فعال در افغانستان و پاکستان ندارند.

با این حال، ناظران معتقد هستند که حکومت پاکستان با فشار بر مهاجران بی‌پناه در پی باج گیری از جامعۀ بین‌المللی است.

اکثر پناهجویان در بدل یک هزار دالر ویزۀ پاکستان را به دست آورده‌اند. اما حکومت پاکستان ویزۀ پناهندگان را تمدید نمی‌کند.  

پیش‌بینی می‌شود که دفتر پناهندگان سازمان ملل با طرح اخراج پناهجویان افغانستان از پاکستان مخالفت خواهد کرد.

منابع پاکستانی گفته‌اند که در مقاطعی پاکستان میزبان حدود پنج میلیون مهاجر افغانستان بوده است. از این میان، شماری توانسته‌اند که تذکرۀ پاکستانی به دست آورند و شماری هم کارت اقامت دایمی دارند. اما آنهایی که در دو سال گذشته به پاکستان رفته اند در شرایط دشواری قرار دارند.