دوشنبه, ۱۰ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

viber image 2019-04-24 , 12.52.33

تطبیق ۱۰۰۶ پروژه در ولایات، ۱۴ میلیون روز کاری ایجاد کرد

24 April 2019

 

مجیب الرحمان کریمی، وزیر احیاء وانکشاف دهات که در برنامه “حسابدهی حکومت به ملت”، دست آوردها وبرنامه های این وزارت را در مرکز اطلاعات ورسانه های حکومت گزارش می داد افزود که در زمینه کاهش فقردر سال ۱۳۹۷، به گونه مجموعی ۱۰۰۶ پروژه در ۳۴ ولایت، ۲۴۹ ولسوالی و ۷۸۷ قریه تکمیل شده است. با تطبیق این پروژه ها نزدیک به ۳ میلیون تن از روستا نشینان مستفید شده و برای آنان ۱۴ میلیون روز کاری ایجاد شده است.

آقای کریمی در زمینه ایجاد مکاتب در سال ۱۳۹۷ گفت که روند دیزاین، سروی و پروپوزل سازی ۲۶۴۷ مکتب آغاز شده و تعهد برای ساخت این تعداد مکتب ها در یک سال اول وجود دارد که از سال ۱۳۹۸ شروع شده است. آغاز کار بیش از ۶ هزار پروژه انکشافی در چهارچوب برنامه ملی میثاق شهروندی دستاورد های وزارت احیاء وانکشاف دهات در این برنامه در سال ۱۳۹۷ است که از این شمار ۶۰۹ پروژه در یکسال گذشته تکمیل گردیده و بقیه آن به سال ۱۳۹۸ انتقال یافته است. برنامه انکشاف اقتصاد روستایی از ماه جولای سال ۲۰۱۸ میلادی آغاز گردیده و قرار است طی پنج سال ۶۲۵۰ شورای انکشافی در ۷۶ ولسوالی ۳۴ ولایت تحت پوشش آن قرار گیرد. این برنامه در پنج سال آینده برای روستا نشینان ۵۰۰ هزار شغل ایجاد خواهد کرد.

وزیر احیاء وانکشاف دهات در زمینه ایجاد تسهیلات به کوچی‌ها گفت که در سال ۱۳۹۸ نزدیک به یک هزار شورای انکشافی برای کوچی‌ها ایجاد خواهد شد و ۳۰ میلیون دالر نیز برای تطبیق پروژه های انکشافی برای آنان در نظر گرفته شده است. در سال ۱۳۹۷ در چوکات برنامه‌ی انسجام ساحوی ۵۳۹۵۹ متر کاریز به شمول ۳۰ چک دیم، ۲۱۳۸۸ متر دیوارهای استنادی، محافظوی و گبیونی و ۱۵۴۲۲ متر کانال ساخته و به بهره برداری رسیده است. برای سال ۱۳۹۸ قرار است ۴۸۴۹۰ متر کاریز، ۲۸۷۰۰ متر کانال و سربند آبیاری، ۴۰۱۶۷ متر دیوار استنادی، محافظوی و گبیونی از طریق برنامه‌ی انسجام ساحوی در روستاهای کشور ساخته شود. اعمار ۵۹۶ کیلو متر سرک و ۱۲۷۱ متر پل در سال ۱۳۹۷ دسترسی مردم دهات به مراکز خدمات اولیه را از۶۰ درصد به بیش از ۸۲ درصد افزایش داده و سهولت انتقال محصولات صد‌ها هکتار زمین را به بازارها فراهم کرده است. طی سال گذشته ۸۲۶۶۳۷ روستا نشین از پروژه‌های آبرسانی مستفید شده اند ونظر به راپور اداره احصائیه ومعلومات در حال حاضر دسترسی مردم دهات به آب آشامیدنی ۵۵.۳ درصد است. وزارت احیا و انکشاف دهات در بخش مبارزه با حوادث طبیعی توانسته است با رسیدگی به موقع از افزایش اثرات منفی سیلاب‌ها بر مردم جلوگیری کند و با توزیع هزاران تخته خیمه، کمپل، مواد غذایی، مواد طبی و امکانات زندگی برای سیل زدگان کشور، زمینه بهتر شدن وضعیت زندگی ‌آنان را فراهم نماید. گفتنی است که وزارت احیا و انکشاف دهات برای سال ۱۳۹۸ تطبیق ۸۴۳۵ پروژه در بخش‌های آبرسانی، انرژی قابل تجدید، آبیاری، ترانسپورت، انکشاف اقتصادی، تعلیم و تربیه و تأسیسات عامه، به ارزش ۱۸ میلیارد و ۳۴۶ میلیون افغانی را برنامه ریزی کرده است. این پروژه‌ها ۱۱۲ میلیون روز کاری ایجاد خواهد کرد و ۹.۴ میلیون تن از آن‌ها مستفید خواهند شد.

انکشاف دهات، توسعه، کار، شغل، روژه ها