سه شنبه, ۱۱ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

22

تلفات سنگین سیلاب در افغانستان: ۹۰ تن کشته و صدها تن زخمی و ناپدید شده‌اند

16 August 2022

 

در نتیجۀ سرازیر شدن سیلاب‌ها در شماری از ولایات، بیش از ۹۰ تن کشته و ۱۱۰ تن زخمی شده‌اند.

از سرنوشت دها تن دیگر اطلاعی در دست نیست.
به گزارش خبرگزاری کشور، محمد نسیم حقانی، سخنگوی وزارت رسیدگی به حوادث طبیعی طالبان گفته است که ولایت‌های پروان، ننگرهار، لوگر، پکتیا و میدان وردک در روزهای اخیر شاهد سرازیر شدن سیلاب‌های سنگین بوده‌اند.

به گفته وی، بیشترین تلفات سیلاب‌ها در روستای سیاه‌گرد ولسوالی غوربند ولایت پروان اتفاق افتاده که ۲۹ نفر جان باخته و نزدیک به صد تن دیگر زخمی شده‌اند.

وزارت رسیدگی به حوادث طبیعی طالبان می‌گوید که برخی‌ از باشندگان پروان و ننگرهار ناپدید هستند.

باشندگان ولسوالی سیاه‌گرد غوربند می‌گویند که سیلاب امسال در این ولسوالی بی‌سابقه بوده است. اجمل کریمی باشندۀ درۀ فندقستان گفت که سیلاب علاوه بر تلفات جانی، صدها خانه و هزاران جریب زمین مردم را تخریب کرده است. 

به گفتۀ او، سیلاب مردم را غافل‌گیر کرد. بسیاری از مردم سر زمین‌ها و باغ‌های‌شان مصروف بودند که سیلاب وحشتناک از راه رسید. سیلاب در مسیری آمده که پیش از این سابقه نداشته است.

او از ناتوانی مسوولان طالبان در رسیدگی به وضعیت سیلاب‌زدگان انتقاد کرد و گفت که روزهاست جاده‌ها و راه‌های آنان مسدود است؛ اما هیچ کسی به آن توجه نکرده است. 

سیلاب راه‌ کابل- پروان و جاده‌های شماری از دره‌های غوربند را نیز ویران کرده است. ریاست حوادث پروان گفته است که در همکاری با شماری از موسسات بین‌المللی روی باز کردن راه‌ها و رسیدگی به اقشار آسیب‌پذیر کار می‌کنند. 

افغانستان,پروان,تلفات سیلاب,حوادث طبیعی,خبرگزاری کشور,سیلاب,کشور نیوز,ننگرهار