پنج شنبه, ۱۳ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

56915858_906

تنش لفظی طالبان با مسکو/ روسیه از طالبان نا امید شده است

06 November 2022

کشورنیوز: وزارت خارجۀ طالبان در اعلامیه‌یی از روسیه به خاطر دعوت‌نکردن نمایندگان این گروه در نشست آتی مسکو انتقاد کرد.

مسکو میزبان نشستی با محوریت افغانستان در اوسط ماه نومبر با حضور نمایندگان روسیه، چین، هند، ایران، پاکستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان خواهد بود.

ضمیر کابلوف، نماینده رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان به خبرگزاری تاس گفت که طالبان در این نشست حضور نخواهند داشت.

وزارت خارجهٔ طالبان با ناقص خواندن نشست گفت که نبود حکومت «مستقل، مسوول و مشروع» افغانستان در نشست مسکو روی تعامل میان دو کشور تأثیر منفی می‌گذارد.

وزارت خارجۀ طالبان اظهارات دبیر شورای امنیت ملی روسیه دربارۀ ایجاد تحریک طالبان را محکوم کرد. نیکولای یتروشیف، ایجاد تحریک طالبان را به امریکا منسوب کرده است.

روسیه با طالبان روابط بسیار نزدیکی داشته است. مسکو پیش از پیروزی طالبان، میزبان نشست‌های کلان بین‌المللی با حضور نمایندگان ارشد تحریک طالبان بود. ناظران باور دارند که نقش روسیه در پیروزی طالبان برجسته بود. روسیه با حمایت از طالبان در پی انتقام از امریکا بود. امریکا در دورۀ جهاد برضد شوروی از مجاهدین افغانستان حمایت کرده بود. با خروج نیروهای خارجی از افغانستان، مقامات روسی از مبارزۀ طالبان ستایش کرد و از نحوۀ خروج نیروهای خارجی ابراز شادمانی کردند.

روسیه در نشست‌های بین‌المللی آشکارا از طالبان حمایت کرده است. اخیراً نماینده روسیه در سازمان ملل و شورای امنیت، از امریکا خواست که سران طالبان را از فهرست سیاه خارج سازد و پول‌های مسدودشدۀ بانک مرکزی افغانستان را آزاد سازد.

روسیه از جملۀ معدود کشورهایی بود که هیأت دیپلوماتیک طالبان را در مسکو پذیرفت و سفارت افغانستان را به طالبان واگذار کرد. دیپلومات‌های پشین افغانستان در مسکو سفارت را ترک کردند و طالبان جایگزین شدند.

اخیراً دو طرف از امضای قراردادهای تجاری در زمینۀ نفت‌وگاز و مواد خوراکی خبر دادند. وزیر تجارت طالبان در سفر به مسکو قراردادهایی را با جانب روسی به امضا رسانید که بر بنیاد روسیه نفت و گاز افغانستان را تأمین خواهد کرد. با توجه به تحریم‌های غرب علیه روسیه، مسکو به بازارهای جنوب آسیا چشم دوخته که ساده‌ترین مجرای رسیدن به آن افغانستان است.

در جریان یک سال حاکمیت طالبان، هیأت‌های جداگانۀ مسکو به کابل سفر کردند و به توافقاتی با طالبان رسیدند.

با این وجود، طالبان نشان داده‌اند که بیشتر از روابط با روسیه و دیگر کشورهای منطقه، به روابط با ایالات متحده امریکا اهمیت قایل هستند. مقامات طالبان بارها اعلام کرده‌اند که فصل دشمنی با امریکا به پایان رسیده است و آنها آمادۀ همکاری و تعامل سازنده با واشنگتن هستند. علی‌رغم کشته‌شدن رهبر القاعده در کابل، شروع مجدد مذاکرات در سطح بالا میان طالبان و امریکا نشان‌دهندۀ این است که دو طرف متمایل به همکاری هستند.

گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی دربارۀ دور تازۀ مذاکرات میان طالبان و امریکا می‌گوید که دو طرف پیشرفت‌های جدی داشته‌اند. محدودشدن گشت‌زنی هواپیماهای بی‌سرنشین، اعلام عدم حمایت امریکا از مخالفان مسلح، کمک ۴۰ تا ۸۰ میلیون دالری هفته‌وار، چاپ بانک نوت‌های افغانی و اعلام شروع پروژه‌های نیمه‌کاره امریکایی، نشانۀ پیشرفت در مذاکرات میان دو طرف است.

او گفت که مذاکرات تازه میان امریکا و طالبان، تشویش روسیه وچین را بر انگیخته است. به گفتۀ او، سکوت کابل و پنهان ماندن جزییات مذاکرات به نگرانی کشورهای منطقه افزوده است.

حکمتیار خاطر نشان ساخت که کشورهای منطقه نگران توافق امریکا با طالبان مبنی بر جابجاسازی نیروهای امریکایی در شمال افغانستان است.

او از تبدیل‌شدن افغانستان به يك اوكراينى دیگر هشدار داد و گفت که نباید اجازه داد افغانستان باردیگر میدان جنگ رقابتی منطقه و جهان شود.

واکنش اخیر دبیر شورای امنیت ملی روسیه و همچنان واکنش تند طالبان به وضوح نشان‌دهندۀ تغییر سیاست طالبان در قبال روسیه و برعکس است.

طالبان نشان داده‌اند که اگر مجبور شوند از ایالات متحده امریکا و روسیه یکی را انتخاب کنند، انتخاب آنان امریکا خواهد بود. تغییر حکومت در پاکستان و نزدیک‌شدن اسلام‌آباد با امریکا، روی سیاست طالبان نیز تأثیر گذاشته است.

حمایت روسیه از طالبان تاکتیکی و به هدف ضربه زدن به منافع امریکا بوده است. حضور یک سالۀ طالبان در قدرت، ناکامی این گروه در مقابله با داعش، افزایش حضور گروه‌های تروریستی در شمال افغانستان و تمایل بیش از حد طالبان به روابط با امریکا سبب شده است که روسیه از طالبان نا امید شود.

 

افغانستان,روابط کابل- مسکو,روسیه,طالبان,مسکو