پنج شنبه, ۱۳ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

000_1KN0FW

حکمتیار از معاهدۀ تازه میان امریکا و طالبان پرده برداشت/احتمال جابجاسازی نیروهای امریکایی در شمال افغانستان

29 October 2022

گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی می‌گوید که امریکا در پی امضای معاهدۀ تازه‌ با طالبان است و دور اول این مذاکرات در اسلام‌آباد و دوحه برگزار شده است.

به گزارش کشورنیوز، حکمتیار در مقاله‌ای در روزنامۀ شهادت منتشر کرده گفته که این معاهده شبیه معاهدۀ دوحه خواهد بود. به گفتۀ او، مذاكرات دوحه و معاهده‌اى كه به آن منتج شد؛ كاملاً ناكام، غيرمعقول و غيرعملى و نادرست بود و به وضعيت بد كنونى منتج شد.

او گفت: «مذاكرات دوحه به گونه‌ای طراحى شده بود كه فقط يك جهت افغان‌ها در آن شركت كند و بقيه همه كنار گذاشته شوند و نفى آنان باعث شود تا راه مخالفت با نظام آينده را در پيش گيرند و افغانستان با وضعيتى روبرو شود كه هم اكنون با آن مواجه است؛ حكومت يك گروه و مخالفت بقيه با آن. عامل عمده ناكامى آن مذاكرات و عدم تطبيق معاهده دوحه؛ در واقع اين بود كه اين مذاكرات دو جانبه بود و تمامى اطراف تأثير گذار داخلى و خارجى ديگر به شمول حكومت دست نشانده امريكا در كابل و احزاب افغانى شامل حكومت و در خدمت امريكا و كشور هاى اروپايى شامل پيمان ناتو و ديگران؛ نه در مذاكرات حضور داشتند و نه از چگونگى معاهده مطلع بودند؛ امريكا به هيچ يكى از اينها اعتناء و التفاتى نكرد.»

حکمتیار دربارۀ دور تازۀ مذاکرات گفت که دو طرف پیشرفت‌های جدی داشته‌اند. محدودشدن گشت‌زنی هواپیماهای بی‌سرنشین، اعلام عدم حمایت امریکا از مخالفان مسلح، کمک 40 تا 80 میلیون دالری هفته‌وار، چاپ بانک نوت‌های افغانی و اعلام شروع پروژه‌های نیمه‌کاره امریکایی، نشانۀ پیشرفت در مذاکرات میان دو طرف است.

او گفت که مذاکرات تازه میان امریکا و طالبان، تشویش روسیه وچین را بر انگیخته است. به گفتۀ او، سکوت کابل و پنهان ماندن جزییات مذاکرات به نگرانی کشورهای منطقه افزوده است.

حکمتیار خاطر نشان ساخت که کشورهای منطقه نگران توافق امریکا با طالبان مبنی بر جابجاسازی نیروهای امریکایی در شمال افغانستان است.

او از تبدیل‌شدن افغانستان به يك اوكراينى دیگر هشدار داد و گفت که نباید اجازه داد افغانستان باردیگر میدان جنگ رقابتی منطقه و جهان شود.

افغانستان,حزب اسلامی,حکمتیار,طالبان,مذاکرات امریکا با طالبان,معاهده دوحه