جمعه, ۷ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

72484702_2589693257777495_3233745980272672768_n

حکومت برای فراهم سازی زمینه‌های دسترسی مردم به اطلاعات، گام‌های اساسی برداشته است

09 October 2019

کمیسیون دسترسی به اطلاعات به همکاری سازمان یونسکو، از روز جهانی دسترسی به اطلاعات، با حضور مقام‌های حکومتی، مسوولان رسانه‌ها ونهادهای جامعه مدنی، در مرکز اطلاعات و رسانه‌های حکومت بزرگداشت نمود.
به گزارش کشور، عین الدین بهادری، رییس کمیسیون دسترسی به اطلاعات با قدردانی از حمایت رییس‌جمهور ومعاون دوم ریاست جمهوری در زمینه دسترسی به اطلاعات افزود: حاکمیت قانون، حکومت‌داری خوب و مبارزه علیه فساد اداری بدون تقویت وترویج فرهنگ دسترسی به اطلاعات ناممکن است.
بهادری از انکشاف تشکیل کمیسیون دسترسی به اطلاعات، راه اندازی چندین برنامه آگاهی‌دهی در زمینه چگونگی دسترسی مردم به اطلاعات و تدوین هشت طرزالعمل کاری کمیسیون؛ به عنوان کار کردهای عمده این کمیسیون یاد کرد وافزود که تلاش برای ایجاد استراتیژی ۵ ساله دسترسی به اطلاعات، جریان دارد.
در همین حال، سید آقاحسین فاضل سانچارکی، معین امور نشراتی وزارت اطلاعات وفرهنگ گفت که حکومت در پنج‌سال گذشته قدم‌های اساسی در زمینه دسترسی به اطلاعات برداشته و در راستای دفاع از حقوق ژورنالیستان ورسیدگی به دوسیه‌های خشونت علیه خبرنگاران، سهولت هایی را ایجاد کرده است.
او گفت کمیته مشترک حکومت ورسانه‌ها، در کنار کمیسیون دسترسی به اطلاعات توانسته است در طول دوسال گذشته تمام دوسیه‌های خشونت علیه خبرنگاران را که از ۱۶ سال به اینسو باقی مانده بود، پروسس ونهایی سازد.
محمد نعیم نظری، معاون کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز با تأکید بر اهمیت دسترسی داشتن مردم به اطلاعات گفت که مردم باید اطلاعات کافی از فعالیت های ادارات ومسوولان داشته باشند تا بر اساس آن از حقوق شهروندی شان در عرصه‌های مشارکت سیاسی، تصمیم‌های آگاهانه بگیرند.
ناصر تیموری، معاون سازمان دیدبان شفافیت افغانستان در این نشست از دستاوردها در زمینه دسترسی به اطلاعات ابراز خوشبینی کرد وگفت بررسی آنان نشان می‌دهد که میزان دسترسی به اطلاعات به خصوص در زمینه نظارت از پروژه‌های ساختمانی، اکنون به ۹۹ درصد رسیده است.
توبی لنزر، معاون نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد در افغانستان هم با قدردانی از کار کرد کمیسیون دسترسی به اطلاعات، تعهد نمود که دفتر یوناما به فراهم سازی همکاری‌های تخنیکی‌اش در زمینه دسترسی به اطلاعات، ادامه می‌دهد.
۲۸ سپتامبر، روزجهانی دسترسی به اطلاعات، هرسال از سوی کشورهای مختلف از جمله افغانستان به هدف حکومت‌داری خوب، شفافیت، مبارزه با فساد وتقویت فرهنگ حسابدهی؛ بزرگداشت می‌شود.

حکومتداری خوب,دسترسی به اطلاعات,روز جهانی دسترسی به اطلاعات,کشورنیوز,کمیسیون دسترسی به اطلاعات,وزارت اطلاعات و فرهنگ