جمعه, ۷ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

136355680_3724850380912941_150867513471125829_n

خودداری اشرف‌غنی از دیدار با زلمی خلیلزاد

06 January 2021

رییس‌جمهور غنی و معاونان ریاست‌جمهوری از دیدار با زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان خودداری کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری کشور، منابع می‌گویند که زلمی خلیلزاد در سفرش به کابل خواهان دیدار و گفت‌وگو با رییس‌جمهور غنی دربارۀ دور دوم مذاکرات صلح بوده است، اما آقای غنی این دیدار را رد کرده است.

زلمی‌ خلیل‌زاد فرستادۀ امریکا برای صلح افغانستان از دو روز بدین‌سو در کابل سرگرم ملاقات با رهبران سیاسی کشور است. وی با داکتر عبدالله رییس شورای عالی مصالحه، حامد کرزی رییس جمهور پیشین و استاد عبدرب الرسول سیاف رهبر جهادی دیدار کرده است.

همچنان، نماینده خاص امریکا روز سه شنبه با محمد حنیف اتمر، وزیر خارجه و حمدالله محب مشاور امنیت ملی و فضل محمود فضلی رییس ادارۀ امور دیدار کرد.

شورای امنیت ملی در بیانه‌یی گفت که در این دیدار دو طرف روی کاهش خشونت از سوی طالبان، آتش بس و ایجاد اجماع منطقه‌ای و جهاني برای حمایت از صلح بحث و تبادل‌نظر کردند.

بربنیاد بیانیه، دو‌ طرف توافق کردند که برای دستیابی به توافق سیاسی مطابق با دیدگاه رئیس جمهور غنی به کار دو جانبه ادامه دهند. دیدگاه رئیس جمهور غنی، با ایالات متحده و شرکای بین المللی ، شریک ساخته شده که آن رسیدن به افغانستان مستقل، متحد و دموکراتیک در صلح با خود و جهان می‌باشد تا به حفظ و گسترش دستاوردهای ما قادر باشد.

در این حال، زلمی خلیل‌زاد نماینده‌‌ ویژه‌ ایالات متحده‌ی امریکا برای صلح افغانستان در دیدار با رییس شورای عالی مصالحه ضمن خرسندی از پایان موفقانه‌ دور نخست مذاکرات، سفر دوباره‌ی هیأت به دوحه و آغاز دور دوم مذاکرات بین‌الافغانی، بر دوام حمایت ایالات متحده‌ی امریکا را از تلاش‌های صلح تاکید کرد.

 آقای خلیل‌زاد در ادامه صحبت‌های خود افزود که طرف‌ها باید از فرصت موجود بیش‌ترین استفاده را برای دست‌یافتن به صلح دایمی و قطع جنگ نمایند.

آقای خلیل‌زاد در صحبت‌های خویش افزایش خشونت‌ها را غیرقابل قبول دانست و برکاهش قابل ملاحظه‌ی خشونت‌ها تأکید کرد.

دور دوم مذاکرات میان افغان‌ها در روزهای پیش رو آغاز می‌شود. هیأت جمهوری اسلامی افغانستان سه شنبه هفته جاری با رهنمود روشن به مذاکرات دوحه رفت. نمایندگان طالبان نیز از پاکستان به دوحه برگشته‌اند. دور دوم مذاکرات صلح سرنوشت‌ساز خوانده شده است. دور اول مذاکرات متمرکز به تهیه آجندا و میکانیزم بود. اما در دور دوم دو طرف برنامه‌های اصلی شان را دربارۀ توافق سیاسی و تشکیل نظام آینده افغانستان در میان خواهند گذاشت. 

ناظران معتقد هستند که دور دوم مذاکرات چندماهی به طول خواهند انجامید. 

 

اشرف غنی,افغانستان,امریکا,زلمی خلیلزاد,صلح,طالبان