شنبه, ۸ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

Untitled

داعش خراسان قدرت مانور بیرون‌مرزی یافته است

22 March 2024

 

حملۀ پیچیده و مرگبار کندهار بزرگترین عملیات داعش بر ضد طالبان در دو ونیم سال گذشته بوده است. هرچند طالبان از انتشار آمار دقیق تلفات جلوگیری کرده‌اند، اما منابع در شفاخانۀ کندهار گفته‌اند که در این حمله بیشتر از ۴۰ تن کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شده‌اند.

به گزارش کشورنیوز، داعش در جای پای طالبان قدم می‌گذارد. در واقع، طالبان در چالی گرفتار آمده‌اند که خود ابداع کرده بودند. طالبان به تکرار در ۱۵ سال گذشته تجمع نیروهای امنیتی افغانستان را در مقابل بانک‌ها هدف قرار داده و تلفاتی وارد کردند. اکنون داعش از تمام روش‌های عملیاتی طالبان بهره می‌گیرند. حملۀ گروهی (حمله به شفاخانۀ وزیر اکبرخان)، حملۀ انتحاری (کابل بانک کندهار)، ماین‌گذاری (حمله به مسجدی در پلخمری) روش‌هایی است که طالبان به داعش میراث گذاشته‌اند.

 حملۀ داعش به تجمع طالبان در کندهار معنادار بود و آن اینکه طالبان در مرکز قدرت و فرماندهی‌شان نیز در امان نیستند. این حمله نشان داد که داعش ظرفیت راه‌اندازی عملیات سرتاسری را به دست آورده است. برخی سفارت‌خانه‌های خارجی در کابل، به‌دلیل‌ تهدیدهای روزافزون داعش، خدمات و فعالیت‌های‌شان را به طور چشمگیری کاهش بخشیده‌اند.

داعش خراسان با استفاده از خلاء امنیتی و سیاسی، قدرت مانور و راه‌اندازی عملیات بیرون مرزی را نیز پیدا کرده است. گزارش‌هایی از نفوذ شاخۀ خراسان داعش به کشورهای پاکستان، آسیای مرکزی و ایران وجود دارد. حملات اخیر داعش در ایران، دالی بر این مدعاست.

این درحالی است که فرمانده سنتکام گفته که داعش خراسان تا شش ماه دیگر ظرفیت حمله به خاک امریکا را به دست می‌آورد. پیشتر،اعضای اتحادیۀ اروپا پس از بازداشت دو عضو داعش در جرمنی از تهدید خطرناک و جدی داعش خراسان سخن زدند. اخیراً پولیس جرمنی دو افغان را به اتهام عضویت در داعش خراسان و تلاش آن‌ها برای حمله به پارلمان سویدن بازداشت کرد.

وضعیت نشان‌دهندۀ ناکامی و درماندگی طالبان در مهار داعش است. برخلاف آن‌چه طالبان در دو سال گذشته به جامعۀ بین المللی فروخته‌اند.