یکشنبه, ۹ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

رسانه ها

افغانستان; در حال تبدیل شدن به زندان خبرنگاران

13 November 2022

 

خبرنگاران افغانستان پس از تسلط طالبان در اگیست 2021 بیش از هر زمان دیگری نگران امنیت خویش بوده و رویکرد گروه طالبان در افغانستان، امیدی برای حفظ آزادی مطبوعات باقی نگذاشته است.

فهرست دستورات تازه طالبان، برای خبرنگاران افغان روز به روز طولانی تر می شود. در نتیجه تحمیل این سایست ها، بسیاری از رسانه های صوتی مجبور شده اند تا بخشی از برنامه های خود را به دستور طالبان متوقف کنند. در عین حال، دستگیری های خودسرانه خبرنگاران توسط گروه طالبان در حال افزایش می باشد.

برخلاف نگرش آشتی‌جویانه‌ای که در روز های اول پس از تسلط خویش به نمایش گذاشتن، طالبان در بهار سال 2022 موضع سخت‌تری را در قبال خبرنگاران اتخاذ نمودند. این محدویت های جدید شامل دستگیری‌های خودسرانه و ایجاد فضای رعب و ترس می باشد.

براساس گزارش های موجود، بیشتر از ده ها خبرنگار در سال 2022 از سوی طالبان دستگیر و یا تهدید به مرگ شده اند. در این میان اسما فتاحی، یک تن از گزارشگران زن خبرگزاری کشور که در کابل برای این خبرگزاری گزرش تهیه می کرد، از سوی طالبان مکررآ مورد تهدید قرار گرفته است. بانو فتاحی بعد از دریافت تهدیدات بیشتر، مجبور به ترک کشور گردید.

تأثیر تسلط طالبان بر فضای رسانه ای افغانستان چشمگیر بوده است. براساس گزارش ها، بعد از تسلط طالبان بر کشور فضا بالای رسانه های افغانستان تنگتر گردیده است. که در نتیجه بیش از 40 درصد رسانه های صوتی و تصویری فعالیت های خویش را متوقف نموده اند. علاوه براین، بیش از 60 درصد خبرنگاران و کارمندان رسانه ای دیگر قادر به ادامه کار خویش نیستند. خبرنگاران زن که مدت‌ها هدف مورد علاقه تبلیغات بنیادگرا بودند، پس از تسلط طالبان در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

 

افغانستان,تهدیدات در برابر ژورنالیستان,رسانه ها