شنبه, ۸ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

171409530422f3f

درگیری طالبان با پاکستان/ رژیم نامشروع زمینۀ تجاوز خارجی را فراهم ساخته است

18 March 2024

ارتش پاکستان با نقض حریم هوایی و تمامیت ارضی افغانستان، برای دومین بار ولایات مشرقی از جمله خوست و پکتیکا را بمباران کرد. طالبان اعلام کردند که در بمباران ارتش پاکستان سه زن و سه کودک کشته شده‌اند. طالبان در واکنش مواضع ارتش پاکستان را در مناطق مرزی آماج حملات توپخانه‌یی قرار دادند. منابع پاکستانی گفته‌اند که در حملات طالبان دو سرباز پاکستانی زخمی و یک تن کشته شده است.

به گزارش کشورنیوز، وزارت خارجۀ پاکستان رسماً حمله به افغانستان را تأیید کرد. مقامات پاکستانی گفته‌اند که مواضع حافظ گلبهادر فرمانده تی‌تی‌پی را در خاک افغانستان هدف قرار داده‌اند که مسوول حمله به نیروهای دولتی در وزیرستان شمالی است. اما تحریک طالبان پاکستان گفته که ارتش پاکستان مهاجرین وزیرستان شمالی را هدف قرارداده است.

هفت سرباز ارتش پاکستان روز جمعه در حمله مهاجمان مسلح در وزیرستان شمالی جان باختند.

وزارت خارجۀ طالبان، سفیر پاکستان در کابل را احضا کرد و مراتب نگرانی شدید خود را دربارۀ حملات ارتش پاکستان ابراز داشت. وزارت دفاع طالبان برای نخستین بار عکس نظامی ملایعقوب را منتشر کرد و از آمادگی برای دفاع از خاک افغانستان سخن زد.

آصف‌علی زرداری رییس‌جمهور پاکستان دیروز در مراسم تشییع جنازه سربازان کشورش گفت که عاملان رویداد را بدون نظرداشت این‌که در کجا پناه گرفته‌اند، هدف قرار خواهند داد.

پیش از این، ارتش پاکستان بارها به طالبان هشدار داده که اگر جلو حملات ‌TTP را نگیرد، سران این گروه را دستگیر و خلع سلاح نکند و به پاکستان نسپارند، خود دست به کار خواهند شد.

این دومین بار در دو سال گذشته است که ارتش پاکستان خاک افغانستان را آماج حملۀ هوایی قرار می‌دهد.  

ناظران می‌گویند که موجودیت یک حاکمیت ضعیف، دست نشانده و غیرمشروع زمینه را برای تجاوز خارجی فراهم ساخته است.

مقامات پاکستانی گفته‌اند که اینبار پکتیکا و خوست را هدف قرار دادند و باردیگر کابل و جلال‌آباد مورد حمله قرار می‌گیرد.