یکشنبه, ۹ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

GGTFe80W0AApxs-

دو شرط طالبان برای شرکت در نشست دوحه

14 February 2024

دو شرط طالبان برای شرکت در نشست دوحه در آستانۀ برگزاری نشست دوحه دربارۀ افغانستان، طالبان شروط سخت‌گیرانه‌یی برای شرکت در این نشست مطرح کرده‌اند.

به گزارش کشورنیوز، وزیر خارجۀ طالبان در دیدار با سفیر روسیه در کابل گفته است که «نمایندگی از افغانستان» و فرصت «گفت‌وگوی معنادار با سازمان ملل متحد در همۀ زمینه‌ها» دو شرط آنها برای شرکت در نشست دوحه است. 

سازمان ملل متحد از طالبان به عنوان یکی از طرف‌های قضیۀ افغانستان به دوحه دعوت کرده است. اما طالبان خود را نماینده مشروع و قانونی افغانستان می‌دانند و انتظار دارند جامعۀ جهانی از آن‌ها به حیث زمام‌داران افغانستان در نشست‌های جهانی دعوت کند. طالبان دربارۀ شرط دوم توضیحی ارایه نکرده‌اند، اما ظاهراً بحث به رسمیت شناسی و تداوم حمایت مالی جهان از این گروه، هدف اصلی این گروه از شرکت در دوحه است.

نشست دوحه با میزبانی دبیرکل سازمان متحد و با حضور نمایندگان بیش از ۲۰ کشور و سازمان بین‌المللی به تاریخ ۲۹ و ۳۰ دلو برگزار می‌شود.

در نشست دوحه، دبیرکل سازمان ملل متحد، هماهنگ‌کنندۀ ویژۀ این سازمان برای افغانستان را معرفی می‌کند. طالبان گفته‌اند که در موجودیت یوناما نیاز به نماینده دیگر سازمان ملل در افغانستان نیست.

جریان‌های مخالف طالبان، شبکه‌های زنان و فعالان مدنی و حقوق بشر خواهان حضور فعال و اثرگذار نمایندگان واقعی مردم در نشست دوحه شده‌اند.