دوشنبه, ۱۰ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

405988692_2842184302591222_980215721386699213_n

رهبران مقاومت در مسکو: افغانستان به‌نقطۀ کور برای مردم و بهشت امن برای تبه‌کاران تبدیل شده است

23 November 2023

رهبران جبهۀ مقاومت ملی افغانستان، امروز پنجشنبه در نشستی زیر عنوان «افغانستان بين گذشته و آينده: در مسير يك صلح عادلانه و توسعه پايدار» در مسکو شرکت کردند.

به گزارش کشورنیوز، در این نشست که به میزبانی انستيتوت يك جهان عادل و به حمايت حزب عدالت پارلمان فدراسيون روسيه و  اكادمى علوم روسيه برگزار شده است، علاوه بر احمد مسعود، رهبر جبهۀ مقاومت ملی، محمد محقق عضو رهبری شورای مقاومت برای نجات افغانستان و احمد ولی مسعود، رییس بنیاد شهید مسعود، ده‌ها تن از چهره‌های سیاسی افغانستان حضور یافته‌اند.

احمد مسعود رهبر جبهۀ مقاومت ملی راه‌اندازی نشست مسکو را «اقدام شجاعانۀ فدراتیف روسیه» خواند و گفت: «امروزه افغانستان با بن‌بست کامل روبرو شده، قانون اساسی ندارد، پرچم ملی ندارد، مشروعیت ندارد، نیم نفوس به دلیل برداشت غلط از شریعت به زندگی شبیه برده‌ها سوق داده شده و از تمام شئون انسانی محروم گردیده است و اقتصاد در شرف سقوط دارد. چندین میلیون انسان به زندگی رقت بار مجبور گردیده اند. قوانین 100 سالۀ دولت داری ملغا گردیده است.»

او گفت که افغانستان مبدل به یک منطقۀ سیاه و کور برای مردم و یک بهشت امن برای افراط گرایان و تروریستان جهانی تبدیل شده است. او گفت که کشور به سیستم قرون وسطایی اداره می‌شود. او گفت که گروهی که نتواند با مردم خود زندگی کند، با دنیا و منطقه نیز نمی‌تواند همکاری داشته باشد.

او گفت که آن‌ها طرف‌دار یک راه حل صلح آمیز بوده‌اند، اما طالبان در 30 سال گذشته به تمام تعهدات‌شان از دوحه تا مسکو از عشق آباد تا کابل پشت پا زده اند.

محمد محقق از اعضای شورای مقاومت برای نجات افغانستان طالبان را به اپارتاید قومی متهم کرد و گفت که طالبان تبعیض سیستماتیک را بر علیه زنان و هزاره‌های افغانستان اعمال داشته است. او گفت که هزاره‌ها به گونۀ هدفمند از سوی طالبان در مساجد، مدارس و آموزشگاه‌ها هدف قرار می گیرند.  

محقق گفت که اگر راه گفت‌وگو به نتیجه نرسد، مبارزات مسلحانه را روی دست خواهند گرفت.

این نخستین بار است که رهبران جبهۀ مقاومت ملی در نشستی رسمی به دعوت فدراتیف روسیه در مسکو دیدار می‌کنند. پیش از این روسیه، پنج دوره نشست فارمت مسکو با حضور نمایندگان طالبان را میزبانی کرده است.

طالبان هنوز به کنفرانس مسکو واکنش نشان نداده‌اند. اما این نشست می‌تواند زنگ خطری برای طالبان باشد. طالبان پیش از فروپاشی دولت افغانستان بیشترین استفاده از سه دوره نشست فارمت مسکو بردند.