دوشنبه, ۱۰ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

F4szQ-HX0AENUzw

در پی تعامل طالبان با امریکا، روسیه رهبر جبهۀ مقاومت ملی را به مسکو دعوت کرد

29 August 2023

احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان در سفر به مسکو با سرگئی میرونوف، رئیس فراکسیون حزب روسیه عادل در دومای دولتی روسیه دیدار کرد.

جبهۀ مقاومت ملی می‌گوید که در این دیدار دربارۀ حکومت همه شمول، استقلال افغانستان و مبارزه با تروریزم و هراس‌افگنی بحث شده است.

به گزارش کشورنیوز، بربنیاد خبرنامۀ جبهۀ مقاومت ملی، معاون دمای روسیه، مقاومت کنونی را ادامه مبارزۀ احمدشاه مسعود با تروریزم و افراط‌گرایی خوانده و از آن ستایش کرده است.

حزب روسیه عادل در خبرنامه‌یی گفت که رییس فراکسیون حزب روسیه عادل در دومای دولتی روسیه در این دیدار گفت که روسیه به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی افغانستان ارزش و احترام قائل است.

او گفت «ما به این موضع خود پایبند هستیم و معتقدیم که مردم افغانستان باید خودشان آینده شان را تعیین کنند.»

سرگئی میرونوف افزود «ما معتقدیم که افغانستان به هیچ وجه نباید به جایی برای آرزوهای ژئوپلیتیکی تبدیل شود.»

سرگئی میرونوف همچنین از برگزاری نشستی در دومای دولتی روسیه درباره مشکلات افغانستان در پاییز امسال با حضور احمد مسعود خبر داد.

این نخستین سفر رسمی احمدمسعود رهبر جبهۀ مقاومت ملی به روسیه است. پیش از این گزارش‌هایی از سفر مخفیانۀ احمدمسعود به روسیه وجود داشت. این سفر درحالی انجام می‌شود که روسیه به زودی نشست فارمت مسکو را در شهر کازان میزبانی خواهد کرد. در این نشست از سران طالبان دعوت به عمل آمده است.

روابط روسیه با طالبان پس از سال‌های ۲۰۱۵ تقویت شد. روسیه برای تضعیف و کنازدن امریکا از افغانستان و دولت تحت حمایت واشنگتن، به گسترش روابط با طالبان پرداخت.  

روسیه علاوه بر حمایت تسلیحاتی و نظامی از طالبان، میزبان چند دوره نشست فارمت مسکو بود که به باور کارشناسان در پیروزی و خلق اعتماد به نفس به طالبان نقش بسزایی داشت.

روسیه به حمایت تسلیحاتی و اقتصادی از طالبان پرداخت. عمر داوودزی وزیر داخلۀ پیشین افغانستان به تازگی فاش کرد که روسیه در جنگ با دولت پیشین نقش داشته و به حمایت از طالبان پرداخته است. او به گونۀ مثال گفت که حکومت پیشین افغانستان رد پای مسکو را در سقوط ولایت کندز دریافته بود. ولایت کندز از نخستین ولایات مهم افغانستان بود که سال‌ها پیش از پیروزی طالبان به دست این گروه سقوط کرد.

به نظر می‌رسد چند دور گفت‌وگوهای پنهانی طالبان با نمایندگان امریکا در دوحه و تمایل مفرط طالبان به تعامل و همکاری با ایالات متحده امریکا، روسیه را خشمگین ساخته است. روسیه به دلیل حمایت گسترده از طالبان توقع داشت که امارات اسلامی پس از رسیدن به قدرت به غرب پشت پا بزند و مطیع و گوش به فرمان مسکو و منطقه شود. اما طالبان در عمل نشان داده‌اند که بیشتر از هر کشوری به تعامل و همکاری با ایالات متحده امریکا علاقمند هستند.

نمایندگان امریکا نیز پس از دیدار با سران طالبان در دوحه به تعامل و همکاری با این گروه تأکید کردند.

این مسأله سبب شده است که مسکو به‌دنبال اهرم‌های فشار بر طالبان بیافتد. یکی از اهرم های اصلی و جدی جبهه مقاومت ملی افغانستان است. دعوت احمد مسعود به مسکو زنگ خط را به طالبان به صدا در آورده است. طالبان که به حمایت کشورهای منطقه از جمله روسیه، ایران، پاکستان و قطر به پیروزی رسیدند، می‌‌‌دانند که تغییر موضع کشورهای اثرگذار به ویژه روسیه می‌تواند معادلۀ جاری در افغانستان را برهم زند.  

پیش از این، احمد مسعود در سفری طولانی از ایران دیدار داشت. سفر به ایران پس از انتقادهای تند مقامات جمهوری اسلامی از طالبان صورت گرفت.