پنج شنبه, ۱۳ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

1-2

روزنامه دان پاکستان: شرق افغانستان به پناهگاه امن برای تحریک طالبان پاکستان تبدیل شده است

31 December 2022

روزنامه دان پاکستان به نقل از گزارش مرکز تحقیقات و مطالعات امنیت ملی پاکستان سال 2022 و ماه دسامبر را به عنوان مرگبارترین سال برای نیروی های نظامی و افراد ملکی در پاکستان گزارش داده است.

براساس گزارش این مرکز، در این سال بیشتر از 376 حمله تروریستی در ایالت های خیبر پختونخوا و بلوچستان انجام شده است. این حملات تروریستی که اکثرآ شامل کمین، ماین کنار جاده و حملات انتحاری بوده، افرادی ملکی و نظامیان پاکستانی را هدف قرارداده است و بیشتر این حملات تروریستی در مناطقی مرزی پاکستان و افغانستان برنامه ریزی شده است. مسئولیت اکثریت این حملات را گروه های تروریستی مانند تحریک طالبان پاکستان، داعش و ارتش آزادی بخش بلوچستان به عهده گرفته است.

دان نوشته است که ایالت خیبر پختونخوا با یک افزایش تصاعدی خشونت ها مواجه بوده که در نتیجه تلفات در آنجا نیز بیشتر می باشد و پس از آن ایالت بلوچستان در جایگایی دوم ناشی از افزایش حملات تروریستی قرار دارد.

براساس این گزارش، اکثریت خشونت ها و حملات تروریستی از شرق افغانستان سرچشمه می گیرد و این مناطق به پناهگاه امن تحریک طالبان پاکستان تبدیل شده است. در این گزارش آمده است که بیشتر این حملات تروریستی در بانو، وزیرستان، باجور و کرم متمرکز بوده است. این مناطق با ولایات کنر، ننگرهار، پکتیا، پکتیکا افغانستان نزدیک بوده و به‌عنوان سکوی پرشی برای حملات تروریستی به سرزمین اصلی پاکستان عمل می‌کنند.

از سوی هم در این گزارش از افزایش فعالیت های ارتش آزادی بخش بلوچستان و تامین ارتباط نزدیک آن با تحریک طالبان پاکستان نیز پرده برداشته است. حمله بالای مرکز مبارزه با تروریسم در بانو و تلاش نافرجام بمب گذاری انتحاری در اسلام آباد نه تنها زنگ خطر را به صدا در نیآورده، بلکه باعث نگرانی چندین کشور در مورد امنیت اتباع شان نیز شده است.

ایالات متحده، بریتانیا، استرالیا و عربستان سعودی با صدور هشدار های از اتباع خود خواسته اند تا تردد در پاکستان را محدود کرده و از سفر غیر ضروری خودداری نمایند.

افغانستان,پاکستان,تحریک طالبان پاکستان,طالبان