یکشنبه, ۹ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

Fba5nSxakAAG521

رینا امیری: افغانستان به لبۀ پرتگاه نزدیکتر می‌شود

29 December 2022

نمایندۀ ویژۀ امریکا برای زنان و حقوق بشر در افغانستان، با اشاره به اعمال محدودیت روزافزون بر زنان هشدار داد که اقدامات بی‌وقفۀ طالبان برای حذف زنان از جامعه، افغانستان را به لبۀ پرتگاه نزدیک‌تر می‌سازد.

به گزارش کشورنیوز، رینا امیری در تویتی گفت که مردم افغانستان، جهان و تاریخ، طالبان را در قبال این سیاست‌های بی‌باکانه و بی‌ثباتی که ایجاد می‌کنند، مسوول خواهند دانست.

این واکنش درحالی ابراز می‌شود که طالبان به تدریج زنان را خانه‌نشین ساخته‌اند. به تازگی طالبان دروازۀ دانشگاه‌ها را به روی زنان بسته‌اند. زنان را از کار در نهادهای داخلی و بین‌المللی منع کرده‌اند. زنان را از رفتن به پارک‌ها و تفریح‌گاه‌ها منع کرده و حمام زنانه را نیز مسدود کرده‌اند. پیشتر، مکاتب دخترانۀ بالاتر از صنف ششم را مسدود ساخته‌ بودند.

به دنبال توقف کار زنان در نهادهای خصوصی، سازمان‌های امدادرسان جهانی از جمله سازمان ملل متحد به شدت این تصمیم را محکوم کرده و از پیامدهای خطرناک آن هشدار داده‌اند.

شماری از نهادهای جهانی فعالیت‌شان را در افغانستان متوقف ساخته‌اند. شورای امنیت سازمان ملل متحد در اعلامیه‌یی از طالبان خواست فورا تصامیم سخت‌گیرانه علیه زنان را پس گیرند. نهادهای امدادرسان جهانی گفته‌اند که بدون زنان نمی‌توانند به کار در افغانستان ادامه بدهند. طالبان تاهنوز کوتاه نیامده‌اند.

به تازگی سازمان کنفرانس‌های اسلامی، تصمیم‌ اخیر طالبان را «غیراسلامی» خوانده است. سازمان کنفرانس اسلامی (OIC) از علمای جهان اسلام خواسته که در برابر تصمیم غیراسلامی طالبان دربارۀ آموزش و تحصیل زنان بسیج شوند.

دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی در گفت‌وگو با علمای فقه در جهان اسلام گفت که منع تحصیل زنان هیچ مبنایی در دین اسلام ندارد.

این جدی‌ترین موضع‌گیری OIC علیه طالبان است.

افغانستان,امریکا,دانشگاه ها,رینا امیری,زنان,طالبان,مکاتب,نماینده ویژه امریکا برای زنان افغانستان