یکشنبه, ۱۶ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

55731003_2276834309076098_918355464918401024_o

رییس اجرایی: تشکیل حکومت موقت به سود نیست

01 April 2019

عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی، امروز (دوشنبه، 12 حمل) در نشست شورای وزیران گفته است که تشکیل حکومت موقت برای یک هدف موقت، به سود مردم افغانستان نیست و در این زمینه، بحثی صورت نگرفته است.  

رییس اجرایی گفت که در روزهای اخیر تلاش‌هایی صورت گرفت تا فعالیت‌ها در عرصۀ مذاکرات صلح متمرکز شود. شخصیت‌های سیاسی باید با همکاری و کمک همدیگر، از نظام جمهوری اسلامی و مطالبات مردم در مذاکرات صلح نمایندگی کنند. وی بر تشکیل هیأتی همه شمول در مذاکرات صلح پافشرد و گفت که اصل تعیین سرنوشت مردم به دست مردم، جز خطوط اساسی در مذاکرات صلح است.

عبدالله عبدالله خواهان جداسازی دو پروسۀ مهم انتخابات و صلح ملی و گفت که اگر صلح و انتخابات را بسیار با هم گره بزنیم، شاید نتوانیم به هر دو هدف تعیین شده برسیم. بنابراین، بسیار مهم است که روی هر دو در جایش تمرکز صورت گیرد و از ضیاع وقت جلوگیری شود.

رییس اجرایی با تأکید بر برگزاری انتخابات، از تمام نهادهای دولتی خواست که در راستای برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه با کمیسیون‌های انتخاباتی همکاری کنند و میدان باید به همۀ نامزدان مسطح شود و در این راستا روی طرزالعملی کار داریم تا عادلانه بودن انتخابات را تضمین کند و هم زمینۀ استفاده از امکانات دولتی گرفته شود.

رییس اجرایی کشور در بخشی از صحبت‌هایش گفت که در سطح همکاری نهادهای امنیتی و نیروهای حمایت قاطع هیچ‌گونه تغییری ایجاد نشده و ناتو متعهد به حمایت دوام‌دار از افغانستان است. کاهش احتمالی نیرو هم به معنای قطع همکاری‌ها نخواهد بود.

رییس اجرایی حمله به کاروان موترهای جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست اجراییه را محکوم کرد و از نیروهای امنیتی خواست که به تأمین امنیت شاهراه‌ها تمرکز نمایند.

وی با تأکید بر ارایۀ اطلاعات به رسانه‌ها گفت که از همه نهادهای دولتی می‌خواهیم که در قراردادن اطلاعات به رسانه‌ها همکاری کنند. در این راستا، پس از این یکی از اعضای کمیسیون دسترسی به اطلاعات به حیث ناظر در نشست‌های شورای وزیران شرکت می‌کند.

عبدالله، حکومت موقت، صلح، انتخابات، طالبان، خلیل زاد