دوشنبه, ۱۰ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

viber image 2019-04-24 , 12.51.24

رییس ادارۀ تنظیم نفت و گاز: برای کنترل قیمت نفت 30 غرفۀ پرچون در کابل گشودیم

24 April 2019

تسلیم‌گیری لابراتوارهای تثبیت کیفیت امتعۀ توریدی نفت و گاز در بنادر شش گانۀ کشور از ادارۀ ستندرد ملی، از دست آوردهای عمده “اداره تنظیم نفت وگاز افغانستان” در سه ماه اخیر است.

داکتر ولید تمیم، رییس اداره تنظیم نفت وگاز افغانستان که روز چهارشنبه در برنامه “حسابدهی حکومت به ملت”، دستاوردها وبرنامه های این اداره را در مرکز اطلاعات ورسانه های حکومت گزارش می داد افزود:رهبری جدید تصدی مواد نفتی و گازمایع پس از سال ها توانسته است امتعۀ نفتی مورد ضرورت بیش از ۱۷ اداراۀ دولتی را در مرکز عرضه نماید که از درک حق¬الخدمت بندری آن را جمع¬ آوری نموده است.

وی گفت که به منظور تنظیم بهتر قیمت در سطح شهر کابل بیش از ۳۰ غرفۀ پرچون فروش گاز مایع را فعال نموده است که گاز مایع را نازلتر از قیمت مارکیت به مردم عرضه می کند.

رییس اداره تنظیم نفت وگاز مایع همچنان گفت که در سال ۱۳۹۷ ذخایر ۴۰۰ تُنۀ گاز مایع در بندر تور غُندی احداث و به بهره برداری سپرده شده وکار تخنیکی ذخایر ۵ هزار تُنۀ گاز مایع پُل متک – پروان نیز به پایۀ اکمال رسیده است.

وی افزود که به ظرفیت یک هزار تُن ذخیرۀ مواد نفتی و ۵۰۰ تُن ذخیرۀ گاز مایع در بندر آقینه بازسازی و به بهره¬ برداری سپرده شده و به ظرفیت ۵۰۰ تُن ذخیرۀ گاز مایع در ولایت بدخشان نیز فعال و به بهره ¬برداری سپرده شده است.

تمیم در رابطه به کارکرد این اداره در زمینه مبارزه با فساد اداری گفت که برای اولین بار دیتابیس کامل منابع بشری ایجاد شده و تمامی دوسیه¬های کارمندان درج آن گردیده است که در نتیجه ۲۹ تن از کارکنان این تصدی بنابر اجراأت خلاف قانونی که قبلاً صورت گرفته بود، شناسایی شدند.

رییس اداره تنظیم نفت وگاز افغانستان گفت قرارداد انتقال ۳ هزار تن گازمایع حق الخدمت مربوط این تصدی از بنادر به مرکز و قرار داد انتقال ۲ هزار تن تیل حق الخدمت از دخایر مولوی صاحب ولایت هرات الی ذخایر مرکز عقد گردیده است.

او گفت که اسناد ۱۱۰ تن از متقاضیان که خواهان اعمار پمپ استیشن های مواد نفتی و گازمایع در ولایات بودند به نماینده گی های مواد نفتی ولایات مربوط معرفی گردیدند و برای شماری از آنان مجوز احداث نیز صادر شده است.

اداره تنظیم نفت وگاز افغانستان خدمات تثبیت کیفیت امتعۀ نفتی و گاز مایع را عملاً از طریق تصدی مواد نفتی و گاز مایع توسط انجنیران داخلی به تجار تورید کننده مواد نفتی در بنادر کشور ارائه می¬کند.

به¬ منظور تنظیم بهتر سکتورنفت وگاز، نیاز جدی به داشتن شرکت دولتی در این بخش است که در آیندۀ نزدیک تصدی مواد نفتی و گاز مایع به “شرکت ملی نفت و گاز افغانستان” تغییر شخصیت حقوقی خواهد داد.

داکتر تمیم گفت که جدا سازی تصدی مواد نفتی و گاز مایع از بدنه ادارۀ تنظیم نفت و گاز افغانستان، نهایی سازی اساسنامۀ شرکت ملی نفت و گاز افغانستان، ایجاد شرکت ملی نفت و گاز افغانستان، خریداری امتعۀ نفتی و گاز مایع از کشورهای صادر کنندۀ نفت منطقه به افغانستان و عرضۀ آن به ادارات نیازمند دولتی، تصفیۀ کامل تصدی و نهائی سازی مقررۀ قانون هایدروکاربُن¬ها؛ از برنامه های عمده اداره تنظیم نفت وگاز افغانستان برای سال ۱۳۹۸ می باشد.

ولید تمیم، نفت و گاز، شرکت های سیار، فساد، مافیا