جمعه, ۷ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

119987188_3295406140535605_8767369154700856532_o

رییس‌جمهور غنی: روابط افغانستان با اتحادیه اروپا، معنادار، استراتیژیک و دوامدار است

22 September 2020

رییس‌جمهور غنی، امروز در ارگ طی مراسم ویژه‌یی، اعتمادنامۀ اندریاس وان برنت، سفیر جدید اتحادیه اروپا برای افغانستان را پذیرفت.

 سفیر جدید اتحادیه اروپا حین تقدیم اعتمادنامه‌اش گفت: خرسندم که به افغانستان آمده ام. روابط عمیق نزده‌ ساله‌ی اتحادیه اروپا با افغانستان پا برجاست. اتحادیه اروپا به حمایت‌های سیاسی از افغانستان متعهد بوده و کشورهای عضو به تلاش‌های شان مبنی بر تامین صلح و آرامش مردم افغانستان ادامه‌ خواهند داد.

 رییس جمهورغنی، در صحبت مقدماتی خویش، ضمن خوش آمدی گویی به سفیر جدید، ازحمایت‌های مالی، سیاسی و تمامی همکاری‌های اتحادیه اروپا از یک افغانستان آزاد و متکی به خود، که مردم آن در امنیت زندگی کنند، تشکر کرد.

رییس جمهور غنی همچنان از موقف اصولی اتحادیه اروپا در پروسه صلح افغانستان سپاس‌گزاری کرده گفت: روابط افغانستان با اتحادیه اروپا، معنا دار، استراتیژیک و دوامدار است که به مردم افغانستان بسیار اهمیت دارد.

 او با اشاره به قربانی‌های مردم افغانستان به ویژه نیروهای امنیتی و دفاعی در راستای صلح، تاکید کرد که گام‌های مهم حکومت برای آغاز مذاکرات صلح با طالبان، تعهد و خواست مردم افغانستان در راستای تامین صلح باعزت درکشور را نشان می‌دهد.

رییس جمهور غنی افزود: اکنون به طالبان بر می‌گردد که در زمینه صلح چه تعهدی دارند. تداوم جنگ و خشونت‌های کنونی طالبان، هیچ توجیه ندارد. مردم افغانستان خواهان دریافت راه حل سیاسی برای پایان جنگ و خشونت در افغانستان استند.

 اشرف‌غنی خاطر نشان کرد، که لویه جرگه مشورتی صلح، به هدف کاهش خشونت‌ها و برقراری آتش بس، تصمیم بزرگی را در مورد رهایی زندانیان طالبان گرفت و اگر خشونت‌ها کاهش نیابد و آتش بس صورت نگیرد، مردم افغانستان نسبت به تعهد طالبان در پروسه‌ی صلح نا امید می‌شوند. 

وی با اشاره به پروسه اصلاحات و برنامه‌های دولت در امر مبارزه با فساد، آمادگی‌های حکومت افغانستان برای اشتراک در کنفرانس جینوا و برنامه انکشاف دهه‌ای تحول با جامعه جهانی را توضیح داد.

درپایان، سفیر اتحادیه اروپا از برنامه‌های حکومت افغانستان در راستای برقراری صلح و استراتیژی رییس جمهور به هدف اتصال منطقه‌یی و گسترش روابط تجاری، حمایت کامل این اتحادیه را اعلام کرد.

اتحادیه اروپا,اشرف غنی,اعتماد نامه,افغانستان,سفیر