دوشنبه, ۱۰ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

afghanistan2

سازمان ملل از ادامۀ کشتار نظامیان پیشین و نقض گستردۀ حقوق زنان در افغانستان خبر داد

17 July 2023

نقیب‌الله سپاهی

دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان در گزارش تازه‌یی از ادامۀ قتل فراقانونی نظامیان پیشین، افزایش محدودیت بر زنان و افزایش شمار زندانیان از ۱۰۰۰۰ هزارتن به ۱۵۰۰۰ هزار تن در زندان‌های افغانستان خبر داده است.

به گزارش کشورنیوز، دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان روز دوشنبه (۲۶ سرطان/ ۱۷ جولای) یافته‌های تازه‌اش را دربارۀ وضعیت حقوق بشر در افغانستان در بازه زمانی ماه می و جون منتشر کرده است.

افزایش محدودیت بر آزادی رفت‌وآمد زنان

یوناما در گزارش تازه گفته است که رژیم حاکم محدودیت بر آزادی رفت‌وآمد زنان را بیشتر ساخته است. یوناما با برشمردن موارد مشخص ادعاهایش را مستند کرده است.

بربنیاد گزارش، طالبان دو کارمند زن یک موسسۀ غیردولتی را به‌خاطر این‌که بدون محرم سفر می‌کردند، در میدان هوایی بازداشت کردند.

به گفتۀ یوناما، استخبارات طالبان یک قابله را هنگام رفتن به دفتر کارش بازداشت کردند و وی را تهدید کردند که اگر به کار ادامه بدهد، کشته خواهد شد. قابله دو روز پس از تهدید طالبان از کار استعفا داد.

در ولایت بامیان، زنان را در پارک لت و کوب کرده و از پارک بیرون کشیدند.

بربنیاد گزارش تازۀ یوناما، ادارۀ امر به معروف‌ونهی از منکر طالبان، اموال یک دفتر خصوصی را به دلیل اینکه توسط یک زن رهبری می‌شد، مصادره کردند.

یوناما به مورد دیگری اشاره کرده است. وزارت صحت طالبان در روز سوم می گذشته اعلام کرد که تنها متقاضیان پسر می‌توانند در «امتحان اکمال تخصص» شرکت کنند. یوناما گفته است که این ممنوعیت افزون بر ممنوعیت قبلی است که مانع اشتراک زنان در امتحان رشته طب و در مجموع مانع حضور زنان در دانشگاه می‌شود.

محدودیت‌ها سبب شده است که کارمندان سازمان ملل متحد از ۵ اپریل بدین سو از خانه کار کنند.

کشتار فراقانونی نظامیان پیشین

یوناما می‌گوید که نظامیان پیشین در سمنگان، تخار و شماری از مناطق دیگر به اتهام همکاری با جبهۀ مقاومت ملی کشته شده‌اند.

دفتر سازمان ملل متحد از دریافت جسدهایی در کنرل و ننگرهار خبر می‌دهد. سازمان ملل متحد می‌گوید طالبان مدعی هستند که اجساد وابسته به داعش است که در عملیات نظامی کشته شده‌اند.

نگرانی از اقدامات امر به معروف و نهی از منکر

دفتر سازمان ملل متحد می‌گوید که اقدامات امر به معروف و نهی از منکر در مغایرت با حقوق بنیادین و حیات روزمرۀ زنان است.

بربنیاد گزارش یوناما، ریاست امر به معروف طالبان در هرات به تاریخ ۱۸ جون فرمان ۱۳ فقره‌یی را به آرایشگا‌‌ها صادر کرد که براساس آن زنان قبل از رفتن به آرایشگاه باید وضو بگیرند، حجاب را جدا رعایت کنند و اوقات نماز را رعایت کنند. در این فرمان، ورود مردان به آرایشگاه‌ها و عکس‌برداری منع شده است.» یوناما مواردی را ثبت کرده که طالبان با مردانی که ریش ندارند و زنان بی حجاب بدرفتاری کرده است.

افزایش شمار زندانیان

یوناما می‌گوید که شمار زندانیان در زندان‌های افغانستان از ۱۰۰۰۰ هزار به ۱۵۰۰۰ هزار نفر رسیده است.

بربنیاد گزارش، بازداشت خودسرانه نظامیان حکومت پیشین به ویژه در پنجشیر و کابل ادامه دارد. یوناما گفته که این افراد، بیشتر «به اتهام همکاری با جبهه مقاومت ملی» بازداشت می‌شوند.

افزایش محدودیت بر رسانه‌ها

دفتر نمایندگی ملل متحد در کابل از افزایش محدودیت‌ها بر رسانه‌ها خبر داده است. در گزارش آمده که شماری از ادارات اطلاعات و فرهنگ طالبان در ماه می تصمیم به ایجاد کمیته‌هایی برای نظارت بر رسانه‌ها گرفتند.

واکنش طالبان

طالبان در واکنش به گزارش تازۀ دفتر سازمان ملل متحد گفته است که این گزارش حقیقت ندارد.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان در تویتر نوشت: «این‎گونه گزارش‌ها یا به اساس نقل قول آن عده از افراد تهیه می‌شود که از افغانستان فرار کرده‌اند و اکنون عوض جبهه نظامی، جبهه پروپاگند را علیه کشور خود گرفته اند. یا این‌که بعض از افراد در بدنۀ یوناما از نام این نهاد سوءاستفاده می‌کنند، باساس معلومات نادرست مصروف پروپاگند علیه افغانستان هستند.»

مجاهد گفته است که در افغانستان امنیت به طور کامل تأمین است، هیچ‎گونه قتل و یا گرفتاری‌های خودسرانه وجود ندارد، جلو هرگونه حمله بر اقلیت‌های مذهبی گرفته شده است.