جمعه, ۷ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

6CCCE881-67A0-4CB6-BE0B-8E2DF57E7C29_cx0_cy4_cw0_w1597_n_r1_st

سیاست ترامپ در قبال افغانستان «یک فاجعه» است

21 October 2020

نویسنده: جاش روگین- روزنامه واشنگتن پُست

ترجمه: حمید فرهادی

پالیسی رییس‌جمهور ترامپ در قبال افغانستان مبهم و گیچ‌کننده است؛ حتی برای مقام‌های رسمی دولت. جنرال ورزیده وی ]ترامپ[ و مشاور شورای امنیت ملی آمریکا در ارتباط به خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در نبرد سیاسی قرار دارند. و حالا، هربرت ریموند مک‌ ماستر، یک سرلشکر بازنشسته ارتش و مشاور پیشین شورای امنیت ملی این کشور علناً گفته است که سیاست ترامپ در قبال افغانستان «یک فاجعه» است و معامله وی با طالبان، شبیه توافقنامه «سال 1938 مونیخ» اروپاییان با آدولف هتلر است.

مک ‌ماستر که در حال انجام یک سفر تبلیغاتی برای کتاب جدید خودش است، در مورد رویکرد اخیر دولت ترامپ در قبال افغانستان در جریان یک نشست آنلاین که روز پنجشنبه توسط انجمن «الکساندر همیلتون» – یک شبکه غیرانتفاعی سیاست خارجی که در کالج‌های سراسر این کشور فعالیت می کند – سخنرانی کرد، به حاضران گفت که در زمان مسوولیت او در مشاوریت امنیت ملی آمریکا، تعهد ایالات متحده در افغانستان در جهت پایدار و موثر بوده است، اما در انجام توافق با طالبان، ترامپ اکنون به این مأموریت خیانت کرده و امنیت ایالات متحده را تضعیف نموده است.

مک ماستر افزوده است که دونالد ترامپ با تلاش برای روی کار آوردن گروه طالبان و تحت فشرار قرار دادن حکومت افغانستان مبنی با کنار آمدن با این گروه، نواقص اداره اوباما را تکرار نموده و از آنها فراتر رفته است، وی ظاهراً فراموش کرده است که طالبان دشمن هستند و با گروه‌های تروریستی درهم آمیخته‌اند.

وی افزوده است: «جنگ، نبرد خواسته‌هاست و ما باید در این جنگ غالب شویم. آنها ]طالبان[ برخی از دهشت‌افگنان و افراد موحش در روی زمین‌اند. آنها دشمنان همه مردم متمدن هستند.

گابریل شاینمن مدیر اجرایی انجمن الكساندر همیلتون، از مک ماستر سوال کرد: آیا این ]شبیه[ توافق‌نامه منیخ برای ماست؟ آیا ما سیاست مماشات با گروه طالبان را دنبال می‌کنیم؟

وی در جواب گفت: بله، بله، ما همین کار را می‌کنیم.

مک ماستر گفته است که دونالد ترامپ با فشار برای توافق تقسیم قدرت در افغانستان با گروه طالبان، نه تنها شرکای دولت افغانستان را، بلکه زمینه‌های اخلاقی و قانونی مداخلات ایالات متحده را در آنجا تضعیف می‌کند «استراتژی ترامپ، تعریف ناعادلانه‌ای از جنگ ارائه میدهد، زیرا ما دیگر هدف عادلانه‌ای نمی‌بینیم.»

مک ماستر با پیش‌بینی شکست در این توافق گفت: «ما هزینه خواهیم پرداخت، ما برخواهیم گشت، ما به آنجا برخواهیم گشت اما اینبار با هزینه به مراتب‌ گزاف‌تر.»

اظهارات مک مستر در حالی مطرح می‌شود که هفته گذشته نبرد داخلی دولت ترامپ بر خروج نیروها از افغانستان به افکار عمومی کشانیده شد. رابرت سی اوبراین، مشاور امنیت ملی و ژنرال مارک آ. مایلی ، رئیس روسای مشترک دولت آقای ترامپ، هفته گذشته در محضر عام با یکدیگر به مشاجره پرداختند و هرکدام ادعا می‌کنند که یکی بهتر از دیگری از سیاست رییس‌جمهور آگاه است.

این مساله به تاریخ 7 اکتوبر اتفاق افتاد، زمانی که اوبراین به جمعیت حاضر در دانشگاه نیوادا در لاس‌ویگاس گفت که رقم نیروهای آمریکایی در افغانستان تا اوایل سال آینده از 5000 به 2500 کاهش خواهد یافت. اوبراین با اشاره به فشار دولت ترامپ به دولت افغانستان و طالبان برای رسیدن به یک توافق، گفت: «در نهایت خود افغان‌ها مجبورند که بر سر یک توافقنامه صلح با همدیگر به نتیجه برسند.»

ساعاتی بعد، ترامپ در توییتی نوشت که همه سربازان آمریکایی «باید» تا کریسمس از افغانستان خارج شوند، این یک توییت تقریباً مبهم است که می‌تواند به عنوان نظر یا هم دستور فرمانده کل قوا تعبیر شود. مایلی درمورد مسأله خروج نیروها در صحبت با شبکه NPR انگشت انتقاد مستقیم بر اوبراین بلند کرد.

مایلی گفت: «من فکر می کنم رابرت اوبراین یا هر کس دیگری می‌تواند هرطور که صلاح می‌داند، حدس بزند. من قصد انجام گمانه‌زنی ندارم. من می خواهم بر اساس شرایط و برنامه‌هایی که از آنها مطلع هستم و گفت‌وگوهایم با رئیس جمهور، تجزیه و تحلیل دقیق اوضاع را انجام دهم.»

اوبراین در یک نشست آنلاین که جمعه به میزبانی گروه استراتژی «آسپین» برگزار شد، به سخنان مایلی  واکنش نشان داد و تکرار کرد که ترامپ قصد دارد به زودی 2500 سرباز آمریکایی را از افغانستان خارج سازد، «برخی ادعا کرده‌اند که این حدس و گمان است. من می‌توانم برای شما تضمین کنم این برنامه رییس‌جمهور ایالات متحده است.» اوبراین با رد ادعای مایلی  گفت که او به جای ترامپ صحبت نکرده است. وزیر دفاع مارك ت. اسپر و وزارت دفاع كاملاً از اجرای طرح خروج آگاه‌اند.

مقامات به من می‌گویند که در اداره آقای ترامپ، اوبراین قطعاً نزدیکتر از میل است تا بتواند در مورد اهداف رییس‌جمهور صحبت کند. ترامپ از زمانی که ژنرال مایلی علناً به خاطر نقش خود در پاکسازی میدان لافایت با عوامل شیمایی- که ترامپ بتواند در ماه جون در آنجا مراسم مذهبی عکس با انجیل را برگزار کند – عذرخواهی کرد، از او عصبانی است.

رابطه دونالد ترامپ و اسپر به دلیل محدودیت در مسافرت به خارج از کشور و جلوگیری از گفت‌وگو با رسانه های ایالات متحده، بسیار شکننده شده است.

مک ماستر مطمئناً نگرانی‌های بسیاری از نظامیان ارشد ارتش را که سال‌ها در افغانستان جنگ کرده‌اند و نگران‎اند ترامپ این دستاوردها را از بین ببرد، ابراز کرده است. سخنان او علیه رییس سابقش در انجمن همیلتون، بسیار صریح و گزینشی بوده است. وی تلویحاً جانشین خود، جان بولتون را مورد انتقاد قرار داد و گفت كه مشاور امنیت ملی نباید ]اسرار[ رییس‌جمهور را افشا كند، مخصوصاً در حالی كه رییس‌جمهور هنوز در سمت خود باقی است. «شما در مقام اعتماد و باورمندی هستید و آشکار کردن اسرار دولتی یک فاجعه است، رییس جمهورهای بعدی چطور بر مشاوران امنیت ملی شان اعتماد کنند؟

انتقاد مک ماستر از بولتن بخاطر سخنان بی قید و شرط وی است، اما در عین حال انتقاد از سیاست‌های رییس‌جمهور، برای تلاش فروش کتاب خود. در حالی که نیروهای آمریکایی در افغانستان هنوز در حال جنگ هستند، رهبران ایالات متحده در واشنگتن نیز بین خود جنگ می‎‌کنند.

افغانستان,امریکا,دوحه,صلح,طالبان,مک ماستر