شنبه, ۸ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

Untitled

شورای امنیت سازمان ملل فعالیت «یوناما» را تمدید کرد

16 March 2023

شورای امنیت سازمان ملل متحد با تأکید بر تداوم حضور نهادهای کمک رسان بین المللی در افغانستان، مأموریت یوناما را تا سال ۲۰۲۴ تمدید کرد.
به گزارش کشورنیوز، اعضای شورای امنیت امروز در نشستی با اکثریت آرا بر تداوم فعالیت یوناما در افغانستان رأی دادند.
شورای امنیت سازمان ملل درحالی فعالیت یوناما را تمدید می کند که پیشتر برخی چهره های سیاسی از دبیرکل سازمان ملل متحد خواسته بودند که فعالیت های یوناما را مورد بازنگری قرار دهد.
صلاح الدین ربانی رییس جمعیت اسلامی در نامه‌یی عنوانی دبیرکل سازمان ملل متحد، خواستار تجدید نظر در فعالیت یوناما در افغانستان شد.
ربانی فعالیت یوناما را سوال برانگیز خواند و گفت که این نهاد سازمان ملل متحد در راستای عادی سازی وضعیت پیچیده جاری در کشور کار می‎کند.
ربانی گفت: ارزیابی دقیقِ کارکرد یوناما در مدت بیش از یک‌ونیم سال گذشته نشان می‌دهد که این نهاد در انجام مأموریت و مسوولیت‌هایش پس از بازگشت گروه‌ طالبان به قدرت، ناکام بوده و نقش منفعل داشته‌است. به عنوان بخشی از ماموریت‌های یوناما، این نهاد می‌بایست با همۀ جهت‌های ذی‌نفع وارد تعامل و گفت‌وگو می‌شد، اما برخلاف، به‌گونۀ غیرشفاف و پرسش‌برانگیز تنها پیوسته با گروه ط‌البان در تعامل بوده که این کار بی‌طرفی و اعتبار سازمان ملل‌متحد را در میان مردم افغانستان صدمه می‌زند و ط‌البان از آن در جهت کسب مشروعیت بین‌المللی استفادۀ ابزاری و تبلیغاتی می‌نمایند.
به گفتۀ او، برعلاوه، بعضی گزارش‌های غیرمعیاری و غیرواقعی یوناما در مورد افغانستان به شورای امنیت، مستقیم یا غیر مستقیم به عادی‌سازی وضعیت ناگوار در کشور، کمک کرده‌اند‌ و هم‌چنین ضعف مدیریت این نهاد پیرامون چگونگی توزیع و گردش مبلغ‌های هنگفت هفته‌وار که تحت نام کمک‌های بشری برای مردم افغانستان به کابل سرازیر می‌شود، اطمینان از دست‌رسی مستقیم مردم به کمک‌های مذکور را دشوار ساخته‌است.
ربانی گفت: وخامت وضعیت حقوق‌بشر، زنان و حاکمیت قانون در افغانستان و نیز فُقدان توزیع عادلانۀ کمک‌های بشردوستانه برای مردم نیازمند که تلاش برای بهبود و حمایت از آن‌ها بخشی از ماموریت‌های یوناما در یک‌‌ونیم سال گذشته بود از چشم هیچ‌کسی، به شمول شما، پوشیده نیست و لذا ترجیح می‌دهم از ارایۀ تفصیلات در زمینۀ ناکامی‌های یوناما در این زمینه‌ها صرف‌نظر کنم. ادامه‌ی این وضعیت ممکن است یوناما را در انظار مردم افغانستان به‌صفت نهادی معرفی نماید که از ط‌البان عیب‌پوشی می‌کند و البته چنین حالتی می‌تواند به بی‌اعتباری جایگاه سازمان ملل‌متحد در میان مردم افغانستان منجر شود.

افغانستان,سازمان ملل,شورای امنیت,صلاح الدین ربانی,طالبان,یوناما