دوشنبه, ۱۰ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

شورای-مقاومت

شورای مقاومت برای نجات افغانستان: گفت‌وگوی امریکا با طالبان زمینه‌سازی برای به رسمیت‌شناسی طالبان است

30 July 2023

شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان، به نشست نمایندگان امریکا با طالبان در قطر واکنش نشان داده و گفته است که این گونه دیدارها زمینه سازی برای به رسمیت شناسی طالبان است.

به گزارش کشورنیوز، شورای مقاومت ملی افغانستان در اعلامیه‌یی گفته است که مشخص شده که مذاکره و گفت‌وگو با طالبان به هیچ نتیجه‌یی نمی‌رسد، آن‌چه زیر نام تعامل با طالبان انجام می‌شود، زمینه‌سازی برای به رسمیت‌شناسی این گروه است.

شورای مقاومت ملی گفته که تعامل و گفت‌وگو با طالبان، این گروه را در مواضع ضد انسانی و بشری‌شان جستورتر و مصمم‌تر می‌سازد.

شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان از اظهارات رییس روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا استقبال کرده است. مایکل مک کال رییس روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا، گفت‌وگو با طالبان را خطرناک و زمینه‌سازی برای به رسمیت‌شناسی این گروه خوانده بود.

شورای مقاومت ملی متشکل از رهبران پیشین جهادی و سیاسی است. عبدرب الرسول سیاف، عطا محمد نور، یونس قانونی، محمد محقق از رهبران این شورا هستند.

رینا امیری و توماس ویست نماینده‌گان ویژۀ امریکا برای افغانستان روزهای یکشنبه و دوشنبه با وزیر خارجۀ طالبان در دوحه دیدار می‌کنند.

امیرخان متقی، وزیر خارجۀ طالبان، برای دیدار با نمایندگان امریکا دیروز راهی قطر شد.

وزیر خارجۀ طالبان پیش از سفر به دوحه گفت که برداشتن تحریم‌ها، از بین بردن فهرست سیاه،‌ آزاد‌سازی ذخایر بانکی افغانستان آجندای مذاکرات خواهد بود.

این سفر درحالی صورت می‌گیرد که اتحادیۀ اروپا اخیراً شماری از سران طالبان را به دلیل نقض گستردۀ حقوق بشر و محدودیت‌های روزافزون بر زنان، تحریم کرده‌اند.