دوشنبه, ۱۰ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

Untitled

شکست دیپلماتیک طالبان

18 February 2024

طالبان نشست دوحه را تحریم کردند. وزارت خارجه طالبان در‌ اعلامیه‌یی گفت که سازمان ملل شروط آنها را نپذیرفته و شرکت در دوحه را مفید نمی‌داند.

به گزارش کشورنیوز، طالبان با شرکت در دوحه می‌توانستند مطالبات‌شان را مستقیم مطرح کنند. اما عدم حضور نمایندگان طالبان، برای مردم افغانستان و جریان‌های مخالف یک فرصت است.

عدم حضور طالبان نشان می‌دهد که این گروه هیچ احترامی به مطالبات داخلی و طرح‌های بشردوستانه بین‌المللی ندارد. تصمیم طالبان بی‌اعتمادی میان این گروه و جامعه جهانی را افزایش می‌‌بخشد.

نشست دوحه بر بنیاد فیصله شورای امنیت سازمان ملل برگزار می‌شود. شورای امنیت در قطعنامه‌یی از طالبان به خاطر نقض گسترده حقوق بشر، سرکوب و به حاشیه راندن زنان، انتقام‌گیری از نیروهای سابق امنیتی به تندی انتقاد کرد و از تعیین هماهنک‌کننده ویژه سازمان حمایت کرد.

تعیین هماهنک‌کننده سازمان ملل بدین معناست که بحران افغانستان پابرجاست. برخلاف آنچه طالبان می‌پندارند. طالبان می‌گویند که جنگ ختم شده، امنیت تامین است و داعش سرکوب شده و نظام اسلامی برقرار شده است. اما دنیا و مردم افغانستان می‌گویند که وضعیت در حاکمیت طالبان بدتر و خطرناک شده است.

علی احمد جلالی وزیر داخله سابق افغانستان در تویتی گفت: «امتناع طالبان از شرکت در نشست دوحه، به انزوای بیشتر این گروه می‌انجامد؛ عدم تمایل این گروه برای حل و فصل بحران از راه گفت‌وگو را نشان می‌دهد؛ جایگاه طرف‌های غیر طالب را بالا می‌برد؛ و مخالفت طالبان، اهمیت تعیین هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل متحد را برجسته می‌سازد.»

در نشست دوحه، شاه‌گل رضایی، محبوبه سراج، میترا مهران و لطف‌الله نجفی‌زاده، به نمایندگی از زنان، جامعۀ مدنی و رسانه‌ها شرکت کرده‌اند.

جمشید یما امیری روزنامه نگار گفت که به نظر می‌رسد سازمان ملل متحد این‌بار در گزینش نمایندگان زنان و جامعۀ مدنی افغانستان با دقت عمل کرده است. به گفتۀ او، عبور از چهره‌های تکراری و تیکه‌داران سیاسی گامی به پیش محسوب می‌شود.